In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.
West-Europa aan kop
In 2016 groeide de totale online omzet in Europa met 15% naar 530 miljard euro en de verschillende belangenverenigingen verwachten dat die trend zich in 2017 zal doorzetten, met een gelijkaardige groei van 14% naar 602 miljard euro.
De online verkoop groeit in heel Europa, maar niet overal even snel. In West-Europa wordt momenteel het grootste aandeel van de omzet online gehaald. Het Verenigd Koninkrijk is op dat vlak het beste van de klas, daar komt 33% van de volledige online omzet van Europa vandaan. In het Verenigd Koninkrijk koopt ook 87% van de consumenten al online.
Rest van Europa maakt inhaalbeweging
In Centraal- en Oost-Europa wordt er veel minder online gekocht, maar is de groei dan weer veel hoger, met groeicijfers van 25 tot bijna 40%. Ook kopen er steeds meer consumenten over de grenzen heen: in 2016 kocht 33% van de online shoppers wel eens iets in een ander land. Rusland en Zwitserland doen het op dat vlak het beste, met een score boven 60%.
“Veel meer consumenten kopen online en veel meer retailers verkopen online; nog belangijker, beiden combineren online en offline winkelen naadloos tot omnichannel retailing. En de Europese Unie kan helpen: Europa heeft beleid nodig om deze ontwikkelingen te stimuleren en het mogelijk te maken voor consumenten en handelaren om het meeste te maken van een markt van 500 miljoen Europeanen. Europa kan een powerhouse worden voor e-commerce, maar we hebben nog een lange weg te gaan voor dat kan bereikt worden”, zegt Christian Verschueren, directeur-generaal van EuroCommerce.