Australiërs kopen dit jaar minder kerstcadeaus, maar kiezen voor nuttigere en meer solidaire geschenken. Ook bij ons zijn ‘duurzamere’ geschenken voor de eindejaarperiode een groeiende trend – omdat spullen nu eenmaal hun piek hebben bereikt.
Massaal cadeaus voor het goede doel
In Australië zegt een meerderheid van de consumenten dit jaar nuttige kerstcadeaus te kopen, vooral met schenkingen of aankopen ten voordele van goede doelen. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform PayPal. Liefst 87% van alle Australiërs is van plan om cadeaus te kopen die goede doelen steunen, zoals de lokale brandweer (46%) of bedrijven die het moeilijk hebben door de extreme droogte die het land dit jaar teistert (44%).
Vooral jongeren (91% van de Australiërs onder de 35) zijn overtuigd van het nut van ‘liefdadige’ cadeaus. Ook krijgt 69% liever cadeaus die doelen steunen die hen nauw aan het hart liggen. Zo krijgt 71% het liefst producten van eigen bodem, terwijl 73% bij voorkeur ook geschenken geeft die in eigen land werden gemaakt.
Honderd dollar minder
De eilandbewoners zijn bovendien van plan om minder uit te geven aan de eindejaarsgeschenken: gemiddeld verwachten ze honderd Australische dollar (62 euro) minder uit te geven dan een jaar eerder. Ze voorzien dit jaar gemiddeld tien cadeaus te kopen, voor een totale waarde van 494 Australische dollar (305 euro).
De rurale gebieden van Australië hebben sowieso een zwaar jaar achter de rug door catastrofale droogte en branden, maar ook een mentaliteitsverschuiving vormt een verklaring voor het veranderende koopgedrag. Ook in West-Europa, inclusief de Benelux, is een shift te zien naar minder, maar duurzamere spullen.
Bol.com lanceert dan ook niet zo maar net voor de feestdagen een duurzame webwinkel, waar alleen ‘verantwoorde’ producten te vinden zijn: ze hebben een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk, komen van sociale ondernemers of zijn tweedehands. Bol.com mikt op de groeiende groep die een verantwoord kerstgeschenk wil krijgen of geven.
Hebben spullen hun piek bereikt?
Al in 2016 vond 79% van de Belgen dat de eindejaarperiode te commercieel is geworden. 52% gaf toen aan naar eigen gevoel te veel geld uit te geven tijdens de feestdagen. Van de weeromstuit groeit het succes van tweedehands cadeautjes jaarlijks. Destijds kreeg 2dehands.be een kwart meer bezoekers over de virtuele vloer in aanloop naar de kerstperiode.
Jo Caudron benoemde het op de RetailDetail Night vorige week met de term ‘peak stuff economy’, naar Ikea’s duurzaamheidstopman Steve Howard. “Als we op mondiaal vlak kijken, hebben we in het Westen wellicht de piek aan spullen bereikt. We hebben het over de oliepiek, ik zou zeggen dat we ook de piek van rood vlees, suiker, spullen en… interieurinrichting hebben bereikt”, aldus Howard tegenover de krant The Guardian.
Volgens Ikea – en Caudron – betekent die piek weliswaar niet het einde van de groei, het betekent momentum om over te schakelen naar een ander model. Een model dat meer inzet op duurzaamheid, op dienstverlening en op oplossingen, in plaats van op spullen. Zo investeert de Scandinavische meubelketen sterk in circulaire economie, slimme huistechnologie en het verhuur van meubelen.
Wie er op let, ziet overigens steeds meer nieuwe modellen opduiken die passen in een ‘peak stuff economy’: zelfs fastfashionreus H&M vestigt in zijn nieuwe winkels een verhuur- én een kledinghersteldienst. Geven mensen elkaar volgende kerst een kledingabonnement cadeau?