Uit een analyse van de algemene voorwaarden op de website van AliExpress door verschillende consumentenorganisaties, blijkt dat het platform van Alibaba de Europese regelgeving inzake consumentenrechten niet naleeft.
Misleideidende clausules
AliExpress biedt een platform aan voornamelijk Chinese verkopers die zich richten op consumenten in de hele wereld. Volgens Test Aankoop staan er meerdere misleidende clausules in de algemene voorwaarden van de website. De consumentenorganisatie wijst in de eerste plaats op de moeilijke toegankelijkheid van die voorwaarden. Ook de duidelijkheid laat te wensen over, omdat slechts een gedeelte ervan in het Nederlands beschikbaar is.
De website van het Chinese platform stipuleert verder dat een eventueel geschil tussen koper en verkoper aan een arbitragecommissie in China voorgelegd moet worden. Dit is niet alleen onrealistisch, zo stelt Test Aankoop, maar ook een flagrante schending van de Europese regelgeving. Bovendien ontbreekt het absolute retourrecht, de zogenaamde afkoelperiode, in de algemene voorwaarden. Iedere Europese consument heeft namelijk het recht om online aangekochte goederen binnen 14 dagen terug te sturen, zonder te moeten zeggen waarom.
Regels respecteren
Test Aankoop en enkele Europese zusterorganisaties werden van de overtredingen op de hoogte gebracht door hun Luxemburgse tegenhanger ULC. Samen hebben ze intussen de Chinese webgigant aangemaand de Europese rechtsregels na te leven. Test Aankoop heeft ook minister Kris Peeters, die onder meer bevoegd is voor consumentenzaken, op de hoogte gebracht.
“Een belangrijke speler worden op de Europese onlinemarkt brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee, in het bijzonder wat betreft het respecteren van de rechten van de consument. Consumenten moeten online kunnen winkelen met de garantie dat ze kunnen rekenen op de juiste bescherming in geval van een probleem, aldus Ivo Michiels, CEO van Test Aankoop. Zijn Nederlandse collega Saskia Bierling van de ACM vraagt zelfs expliciet een boete, meldt De Telegraaf.