300 m² groot reismekka
“Met de opening van onze Travel Store op de Schoenmarkt hadden we reeds een toplocatie, maar toen we hoorden dat het gebouw op de Wapper beschikbaar werd, hebben we geen seconde geaarzeld om te verhuizen”, zegt Ronny Bayens, oprichter van Connections. “Op deze nieuwe locatie, in het hart van de stad, zijn we nog beter bereikbaar. Bovendien maakt de unieke shoppingervaring de drempel om binnen te springen ontzettend klein.”
Het resultaat mag alvast worden gezien: een ruim 300 m² groot reismekka, verspreid over drie verdiepingen, dat de bezoekers meteen onderdompelt in de sfeer van hun volgende bestemming. Daarbij borduurde Connections voort op de test met zijn Hasseltse concept store, die eerder dit jaar uitpakte met inspirerende corners rond de USA en Azië. Een schot in de roos, zegt productmanager Frank Bosteels: “Tijdens de drie maanden lange testfase noteerden we een spectaculaire toename van het aantal bezoekers én van de omzet.”
Behalve de reeds gekende USA- en Azië-corners kreeg de Antwerpse concept store ook een Afrikaanse setting en zelfs een heuse ‘beach corner’. Naar analogie met de Hasseltse shop zijn ook hier de typische infodesks verdwenen. De reisconsulenten vergezellen de klanten naar de gepaste locatie en doen het nodige opzoekingswerk of reserveren de trip met hun laptop. Uiteraard is er ook een breed gamma aan ’travel essentials’ verkrijgbaar: van muggenmelk voor exotische reizen over multilanden-stroomadapters tot reisgidsen en zelfs reiskoffers.
3D-bril en ‘internet-proof’
Connections omarmt ook de allernieuwste technologieën. Zo kunnen bezoekers in de shop een virtuele wandeling door New York maken met een 3D-bril. De marktleider van city trips naar de Big Apple stuurde eerder dit jaar de Vlaamse start-up Yondr ter plekke om 360°-opnamen te maken vanuit een helikopter, vanaf het Rockefeller Center of van op Times Square… “Met de virtual reality bril heb je echt het gevoel dat je op de bestemming bent. Dit haalt de laatste aarzelingen om een trip naar NYC te boeken bij de klanten weg”, zegt Frank Bosteels.
Met dit nieuwe winkelconcept, uniek in Europa, kan Connections naar eigen zeggen met een gerust gemoed de concurrentie aangaan met online-reisaanbieders. “Terwijl de consument zich vroeger naar een reiskantoor begaf om zijn vakantie te kiezen, is hij vandaag al uitvoerig op het web gaan neuzen en heeft hij zijn keuze al voor 85% gemaakt. In het reiskantoor worden de laatste vragen gesteld en de reservatie geformaliseerd”, zegt Ronny Baeyens.
Na Hasselt en Antwerpen, is de vestiging in Brussel Centrum de volgende om een volledige metamorfose te ondergaan.