(Publireportage) Mars publiceert de resultaten van een grootschalige ‘luisterstudie’ bij meer dan 10.000 vrouwen in 88 landen. Onder de hashtag #HereToBeHeard formuleert het bedrijf praktische aanbevelingen om gendergelijkheid waar te maken.
Nood aan structurele verandering
Het wereldwijde luisteronderzoek #HereToBeHeard stelde 10.319 vrouwen in 88 landen één vraag: “Wat moet er veranderen zodat meer vrouwen hun volle potentieel kunnen bereiken?” De reacties varieerden van korte kreten tot zeer persoonlijke verhalen. Vrouwen roepen op tot een structurele verandering. Ze willen dat hun werkgevers, regeringen, gemeenschappen en mannen de obstakels afbreken waartegen zij moeten opboksen. Voormalig voorzitter Victoria Mars noemt #HereToBeHeard dan ook een “krachtig instrument voor verandering” en roept bedrijven op om in actie te komen.
“Het rapport vertelt ons op welke punten we onze acties kunnen richten om te zorgen voor meer rechtvaardigheid en inclusiviteit”, reageert Stefanie Straub, Vice President & General Counsel, Mars, Incorporated. “We gebruiken de gegevens en de aanbevelingen van experts om onze volgende stappen te kiezen, onze prioriteiten af te bakenen en onze investeringen te sturen. De boodschap is luid en duidelijk: we moeten allemaal een stap vooruit zetten en 10.000 stemmen helpen hun volledige potentieel te bereiken.”
Acht thema’s
Met het nieuwe rapport wil Mars bijdragen tot een zinvolle dialoog over hoe een inclusievere wereld te scheppen. Voor de verwerking van de reacties van de vrouwen heeft het bedrijf samengewerkt met een team wetenschappers van het Future of Marketing Initiative van Saïd Business School van de universiteit van Oxford en externe kwalitatieve analisten. Door een combinatie van machineleren en netwerkanalyse heeft het team uit Oxford 28 onderwerpen geïdentificeerd die het vaakst genoemd werden door de vrouwen. Die 28 onderwerpen hebben ze kwalitatief gegroepeerd in acht thema’s:
1. Een einde aan systemische discriminatie en schadelijke genderstereotypen (80 %)
2. Gelijke carrièremogelijkheden (79 %)
3. Meer beslissingsbevoegdheid (65 %)
4. Steun als ouder (30 %)
5. Betere werk-privébalans (26 %)
6. Gendergelijk onderwijs (24 %)
7. Mentaal en fysiek welzijn (19 %)
8. Een einde aan pesterij en geweld op basis van geslacht (15 %)
Het valt op dat 71 procent van de vrouwen benadrukt dat mannen een cruciale rol spelen – nu eens als bondgenoot in hun strijd dan weer als obstakel voor vooruitgang.
Gelijk loon voor gelijk werk
Dat het onderzoek precies werd uitgevoerd in volle coronacrisis is geen toeval: de pandemie heeft over de hele wereld ravage aangericht onder vrouwen op de arbeidsmarkt en geleid tot een ‘she-cessie’ die 64 miljoen jobs en minstens 800 miljard dollar aan inkomsten heeft gekost, of het totale BBP van 98 landen. De klok van de strijd voor gendergelijkheid werd daardoor liefst 136 jaar teruggedraaid.
Mars zal de inzichten van #HereToBeHeard – waarin ook meer dan 1.200 medewerkers van Mars hun stem lieten horen – gebruiken om nieuwe beleidslijnen en acties te ontwikkelen voor het Full Potential-platform voor gendergelijkheid, dat het bedrijf in 2020 heeft opgericht. De processen van Mars zijn gericht op het bewerkstelligen van gelijk loon voor gelijk werk voor al zijn 133.000 medewerkers wereldwijd, van wie de helft vrouwen zijn. Naast andere doelstellingen inzake inclusie en diversiteit streeft Mars naar 100 % genderbalans in leidinggevende teams. In het eerste jaar heeft het bedrijf op dat gebied al een opmerkelijke vooruitgang geboekt: de balans is gestegen van 43% naar 50%.
Het verschil maken
Onder de 105 medewerkers in het commerciële hoofdkwartier van Mars Belgium in Zaventem, is de verdeling 50% vrouw en 50% man. Onder de lijnverantwoordelijken (associates die een team aansturen) is de genderverdeling 59% mannelijk tegenover 41% vrouwelijk. In het leiderschapsteam is de verhouding 50/50. “Om ons volledige potentieel te bereiken, moeten we ons richten op de combinatie van zelfvertrouwen en competentie”, zegt salesdirecteur An De Volder van Mars Belgium.
“Bedrijven moeten hun steentje bijdragen om een verschil te maken. Mars blijft zich daarvoor ten volle inzetten en wij moedigen bedrijven, regeringen en maatschappelijke organisaties aan om meer actie te ondernemen en te investeren waar dat het belangrijkst is”, besluit Victoria Mars, lid van de familie en ambassadeur van het Full Potential-programma van Mars.
Luisteren, leren, meer doen om gendergelijkheid te helpen bevorderen: www.mars.com/heretobeheard. Samen kunnen we ervoor zorgen dat meer vrouwen hun volledige potentieel bereiken.
Acht aanbevelingen voor bedrijven
1. Maak van genderevenwichtig leiderschap een realiteit
2. Omarm flexibel werk
3. Verleng het ouderschapsverlof
4. Ondersteun gendergelijke onderwijs en training
5. Ondersteun de lichamelijke en geestelijke gezondheid van vrouwen
6. Voorkom en bestrijd gendergerelateerd geweld
7. Mannen treden op als bondgenoten
8. Merken nemen een standpunt in.