Vanaf zaterdag moeten de niet-essentiële winkels op afspraak werken, een gevolg van de verstrengde coronamaatregelen. Naast de praktische moeilijkheden die dat oplevert, is het maar de vraag of het wel rendabel is.
Maximum 50 klanten
Naast de verplichting om te winkelen op afspraak, legde het Overlegcomité regels op met betrekking tot het aantal klanten dat tegelijk in de winkels aanwezig mag zijn. Het is in de eerste plaats afhankelijk van de grootte van de winkel, maar er geldt sowieso een absoluut maximum van 50 klanten.
Voor de zeer grote winkels, zoals bijvoorbeeld Ikea of MediaMarkt, is dat een harde noot om kraken. Ikea werkte tot vandaag met een eigen syteem en liet maximaal een klant binnen per 20m². “Dat werkte goed”, zegt woordvoerster Colombine Nikolay aan VRT. “Nu moeten we opnieuw bijschaven maar 50 klanten per keer in de winkel, dat is heel weinig.” Ze hoopt dat meer mensen online zullen shoppen of gebruik zullen maken van de click & collect service die Ikea aanbiedt.
“Onze winkels hebben een oppervlakte van 1200 tot 6000 vierkante meter”, zegt Janick De Saedeleer van MediaMarkt. “Als je daar 50 mensen in laat winkelen, dan lopen die letterlijk verloren.” En hoewel het op die manier uiteraard niet rendabel is, zal de elektroketen toch openblijven, als een service naar de klanten. “Voor grote aankopen hebben mensen nood aan het advies van onze verkopers. Al gaan we er ook wel van uit dat mensen zelf sneller zullen kiezen voor online aankopen.”
Reserveren
Een andere uitdaging is het reservatiesysteem. MediaMarkt geeft aan voorbereid te zijn op alle mogelijke scenario’s en kan er zaterdag mee starten. Ook Wereldhave Belgium, eigenaar van vijf grote shoppingcentra in ons land, lanceert een eigen reservatiesysteem genaamd ‘Troov’ om alle afspraken online te kunnen inboeken. De vastgoedspeler rolde het systeem eerder al uit in Nederland, waar al een tijdje op afspraak gewinkeld moet worden. Nu wordt het systeem ook beschikbaar gesteld voor alle Belgische huurders van Wereldhave.
Toch lijkt zo’n online reservatiesysteem niet voor iedereen haalbaar. “We hebben voor al onze winkels een papieren agenda gekocht”, zegt Wouter Torfs van de gelijknamige schoenwinkelketen. Klanten zullen dus per telefoon een afspraak kunnen maken. Mogelijk komt er wel nog een algemeen reservatienummer.
Een aantal retailers bekijkt nog hoe ze een en ander zullen aanpakken. Ikea zou mogelijk zaterdag gesloten blijven, om alles in gereedheid te brengen voor maandag. H&M weet zelfs nog niet of alle winkels de komende weken zullen openblijven.