In het begin van de coronapandemie waren winkelmedewerkers, samen met het zorgpersoneel, nog de helden die het land deden draaien. Van die status hebben ze echter niet geprofiteerd: het personeel voelt zich onveilig en on(der)gewaardeerd.
Onveilig
Niet alleen door de coronapandemie zelf, maar al evenzeer door agressieve klanten voelen winkelbedienden zich fysiek in gevaar gebracht, blijkt uit een ledenenquête van ACV Puls. De grootste bediendenvakbond van het land tekent heel veel ongerustheid op, maar ook woede. “De loon- en arbeidsvoorwaarden zijn met de lage barema’s zwaar ondermaats. Bovendien zorgt de loonnormwet ervoor dat er weinig verbetering mogelijk is, zelfs al zouden sommige werkgevers er wél iets aan willen doen”, stelt Kristel Van Damme van de vakbond.
Dat is een groot probleem voor winkeluitbaters, want maar liefst de helft van het winkelpersoneel zou meteen van job willen veranderen als er zich een mogelijkheid voordoet. Liefst driekwart wil in het komende jaar actie voeren om de loonvoorwaarden opgewaardeerd te zien, zegt de christelijke vakbond in een persbericht. Daarvan kregen verschillende ketens in dit najaar overigens al een voorsmaakje.
De consumptiecheque als éénmalige coronapremie was daarbij onvoldoende: die bleek voor veel mensen ruim onvoldoende om zich toch gewaardeerd te voelen. “80% van hen verwacht in 2022 meer respect maar eigenlijk zouden we dit niet hoeven te vragen. Deze mensen zijn sinds de start van de coronacrisis als ‘essentieel’ omschreven, tijd om hen ook zo te gaan behandelen en dit te vertalen naar leefbare jobs”, besluit Van Damme.