“Kilometerheffing is gemiste kans”
In een colonne van liefst 4 kilometer lang trokken deze middag enkele honderden trucks door het Brusselse stadscentrum om te protesteren tegen de kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf volgend jaar wil invoeren. Vanaf april 2015 zal elke vrachtwagen die zwaarder is dan 3,5 ton en gebruikmaakt van de belangrijke verkeersassen in Vlaanderen een heffing tussen 0,074 en 0,2 euro moeten betalen.
Tegen die achtergrond roept handelsfederatie Comeos de gewesten op om een slimme heffing door te voeren “die afhankelijk is van de locatie en het tijdstip van de verplaatsing. Als we niet naar een slimme kilometerheffing gaan, wordt ons verkeersinfarct niet aangepakt en krijgt de consument de rekening voorgeschoteld. En dat voor een systeem dat niets oplost”, zegt Dominique Michel van Comeos, die de huidige plannen omschrijft als “een gemiste kans“.
Zo roept Comeos op om niet enkel de trucks maar ook de personenwagens te belasten. “Uit een studie van het Planbureau blijkt dat 73% van het verkeer bestaat uit privévoertuigen. Met een kilometerheffing voor alle voertuigen zou de kruissnelheid op piekmomenten stijgen met 24%. Dus wie nu een uur onderweg is, zou een kwartier tijd winnen.”
De handelsfederatie pleit er ook voor om in de tarifering incentives te voorzien om vrachtwagens buiten de spits te laten rijden. “In de Kennedytunnel rijden om 8 uur ’s ochtends moet duurder zijn dan om 2 uur ’s nachts. Volgens dezelfde studie van het Planbureau is de impact op de CO2-uitstoot veel groter met een slimme kilometerheffing. Door de tarieven afhankelijk te maken van het tijdstip en de locatie van de verplaatsing, daalt het spitsverkeer met 12,5%”, aldus nog Comeos.