Stedenbouwkundige lasten “waanzinnig veel geld”
Vandaag kunnen steden en gemeenten aan nieuwe handelszaken een stedenbouwkundige last aanrekenen. Daarmee dekt de lokale overheid de kosten die ze zelf heeft door de komst van de winkel, zoals de heraanleg van een straat, signalisatie en parkeerplaatsen. De heffing moet worden betaald bij de aflevering van de stedenbouwkundige vergunning.
“Daar hebben we niets op tegen, voor zover het redelijk is”, zegt nu handelsfederatie Comeos. Doch in Brussel is dat niet het geval, laat gedelegeerd bestuurder Dominique Michel verstaan. “Waarom moet een hotel maar 90 euro per vierkante meter betalen? Waarom geldt voor kleine winkels de oude regeling nog? Er wordt totaal geen rekening gehouden met de werkelijke kosten voor de gemeenschap. Een grote handelszaak betaalt gewoon waanzinnig veel geld, waar ze ook bouwt.”
“De factuur kan oplopen tot meer dan een miljoen euro voor bepaalde projecten die nu al in de steigers staan”, aldus nog Michel. “Zo jaagt men winkels weg. De handel is nochtans goed voor bijna tien procent van de Brusselse economie, we geven bijna 60.000 mensen werk.”
Som wordt gebruikt voor verfraaiing omgeving
De andere middenstandsorganisaties toonden zich bij hun advies in de Sociaal en Economische Raad wel tevreden met de toezegging dat de opbrengst van de stedenbouwkundige lasten voor handelsprojecten van meer dan 2.000 vierkante meter zal worden gebruikt voor de verbouwing en renovatie van gebouwen en wegen, en voor de verfraaiing van ruimten in de handelskernen die gelegen zijn in de nabijheid of in dezelfde gemeente.
De stedenbouwkundige lasten gelden ook voor de aanleg van commerciële parkings met minstens 24 plaatsen (125 euro/m²), voor hotels met minstens 20 kamers (90 euro), voor kantoren van minstens 500 m² (125 à 200 euro/m²) en voor huisvestingsprojecten van minstens 1000 m² (50 à 65 euro/m²).