Onderzoek van twee jaar geleden
De rechtszaak wordt het orgelpunt van een onderzoek dat twee jaar geleden startte na een klacht rond oneerlijke concurrentie vanwege buurtwinkels en krantenverkopers. Die namen het niet dat Colruyt – maar ook Aldi en Makro – sigaretten verkochten onder de prijs die op de tabakzegel staat. De controledienst Volksgezondheid startte een onderzoek en kwam tot het besluit dat de distributeurs met hun (volume)kortingen het verbod op tabaksreclame schonden.
In augustus vorig jaar belandde het dossier bij het parket van Brussel, omdat Colruyt bleef (en nog altijd blijft) volhouden niets verkeerd te doen. Dat parket heeft de distributeur nu voor de strafrechter gedaagd. Colruyt riskeert een strafrechtelijke veroordeling en een boete tot 600.000 euro. Wat de parketten van Dendermonde en Antwerpen zullen doen met de gelijkaardige dossiers tegen Aldi en Makro is nog niet bekend, aldus De Tijd.
“Geen reclame voor tabaksproducten”
In een reactie herhaalt Colruyt nogmaals dat het “geen reclame voor tabaksproducten” maakt en ook nooit gemaakt heeft. Volgens commercieel directeur Jean-Pierre Roelands geeft het parket “een verkeerde invulling aan het concept reclame. Gevolg geven aan de wettelijke verplichting om de prijs van een product duidelijk aan te geven in een winkel, kan onmogelijk worden beschouwd als reclame”.
In Halle zijn ze er trouwens heilig van overtuigd dat “de Europese wetgeving niet toelaat dat warenhuizen verplicht worden de consumentenprijs toe te passen die de fabrikant heeft vastgesteld. Bovendien is een onderneming volkomen gerechtigd om verschillende prijzen aan te rekenen bij aankoop van verschillende hoeveelheden. We wachten dan ook met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af.”
Het feit dat Colruyt al in 2011 besliste om tabaksproducten uit te sluiten van de 3%-korting waarop jeugdverenigingen recht hebben voor hun zomerkampen, ziet Roelands niet als een bekentenis of een knieval. “Die beslissing heeft Colruyt genomen uit ethische overwegingen. Ze betekent in geen geval dat Colruyt toegeeft dat zij reclame zou hebben gemaakt voor tabaksproducten bij jeugdbewegingen, wel integendeel.” Al geeft de discounter in zijn communiqué wel toe dat die beslissing genomen is “op vraag van de FOD Volksgezondheid”.