Beste Winkelketen van België 2011
In het feestelijke kader van San Marco Village in Schelle werd voor de zesde keer de Beste Winkelketen bekendgemaakt. Met 14 procent van de 45.108 stemmen kwam dit jaar Colruyt uit de bus als favoriet van de Belgische shopper. Het brons was voor Decathlon en het zilver voor Pearle, dat zich wel ‘Retailer of the Year 2011’ in Luxemburg mag noemen.
De verkiezing gebeurde op basis van een onderzoek door Q&A Research & Consultancy, waarbij consumenten eerst de retailenseignes konden beoordelen op verschillende domeinen. Aan de hand daarvan is een lijst met 26 categoriewinnaars opgesteld, waarna consumenten van 26 oktober tot 27 november 2011 op de website hun persoonlijke top 5 mochten opmaken. Colruyt scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op prijs-kwaliteitverhouding (8,56), prijsniveau (8,50), acties en aanbiedingen (8,25), assortiment (8,11) service (8,01) en klantvriendelijk personeel (8,15).
Retailer van het Jaar
Ook de retailers zelf mochten hun favoriete collega’s op de RetailDetail Night in de bloemetjes zetten. Dat konden ze met de verkiezingen van Retailer van het Jaar 2011 en de Career Achievement Award, beide georganiseerd door Retail Forum Belgium.
Een vakjury, samengesteld door het retailforum, nomineerde dit jaar de retailers Hema, Veritas en Scotch & Soda. Het was evenwel aan de ruim 800 feestvierders in San Marco Village donderdagavond om het beslissende oordeel te vellen. De winnaar werd uiteindelijk Veritas, de enige overgebleven Belgische kandidaat.
De collega’s en andere sectordeskundigen wisten vooral de grote ommekeer en vernieuwing die het meer dan honderd jaar oude winkelconcept het afgelopen decennium heeft doorgemaakt te appreciëren. Veritas neemt de fakkel over van Standaard Boekhandel, dat vorig jaar tot Retailer van het Jaar werd verkozen.
Career Achievement Award
Met de Career Achievement Award wilde Retail Forum Belgium dan weer hulde brengen aan iemand die tijdens zijn of haar loopbaan veel betekend heeft voor de retailsector en als dusdanig een lichtend voorbeeld mag zijn voor de nieuwe – en oude – garde. Volgens RFB-secretaris Jo Van Meirhaeghe was het bijzonder spannend tussen Frans Schotte (Standaard Boekhandel), Emiel Lathouwers (AS Adventure) en Johan Vandendriessche (Massimo Dutti), maar uiteindelijk mocht Emiel Lathouwers de eer opstrijken.
Als oprichter van AS Adventure introduceerde Lathouwers funshopping en een vernieuwend concept in België, dat ook in het buitenland naam heeft gemaakt. De 66-jarige Antwerpenaar blijft actief in de retail met participaties in Le Pain Quotidien en FNG Group (o.a. Fred & Ginger en CKS).
Geboorte RetailBible en RetailDetail Magazine
Om het feest compleet te maken, werden op de RetailDetail Night tot slot ook nog twee geboortes aangekondigd. RetailDetail presenteerde er voor het eerst zijn Retailbible en het RetailDetail Magazine.
De RetailBible wil met de exacte gegevens over 1.300 retailketens een exhaustief naslagwerk zijn voor de Belgische retailsector en zal vanaf januari beschikbaar zijn. Het boek bevat per enseigne de contactgegevens, jaarcijfers en management, samen met een geografisch overzicht van alle winkelpunten en een greep uit de belangrijkste reportages en interviews van RetailDetail.
Ook met RetailDetail Magazine gaat RetailDetail de papieren toer op. Het vaktijdschrift, dat alle laatste nieuwtjes en evoluties in de retailsector bundelt op maat van beslissingsnemers, verschijnt vanaf maart 2012 maandelijks in het Nederlands en in het Frans op 35.000 exemplaren.