Colruyt heeft een minderheidsbelang van 23,7% genomen in Scallog, een Franse start-up die logistieke robots ontwikkelt. De supermarktketen wil in de toekomst ook zelf gebruik maken van de technologie.
Tijdsbesparing
Scallog maakt robots die magazijniers moeten ondersteunen bij het rondhalen van bestellingen (orderpicking). Daardoor moeten de menselijke operatoren veel minder afstanden afleggen en sparen ze tijd uit. Enkele grote bedrijven maken al gebruik van de diensten van het bedrijf, zoals L’Oréal, Airbus en Decathlon .
“Scallog biedt alle noodzakelijke elementen om door onze groep ondersteund te worden”, zegt CEO Jef Colruyt aan De Tijd. Hij verwijst onder meer naar de innovatiecapaciteit, de gespecialieerde werknemers en de schaalbaarheid van de technologie. De supermarktketen heeft ook al tests uitgevoerd met Scallog-robots en wil ze op termijn ook zelf inzetten.
Scallog werd in 2013 opgericht door Olivier Rochet en heeft een ruim test- en ontwikkelingscentrum in Nanterre, nabij Parijs. Er werken intussen vijftig medewerkers, een aantal dat in de komende achttien maanden zal uitgebreid worden tot tachtig. Het geeft de ambities van Rochet aan, die zijn bedrijf wil uitbouwen tot de Europese leider op vlak van logistieke robotica.