De Colruyt Group heeft besloten om nog eens maar liefst 42 miljoen extra te pompen in biosupermarktketen Bio-Planet en in de babywinkels van Dreambaby. Beide ketens maken immers nog steeds verlies, ondanks de sterke expansie.
Expansie en grote verliezen
Het is dan ook die expansie waar Colruyt naar wijst om de verliezen en de extra investering te verklaren. De snelle uitbreiding zorgt wel voor meer omzet, maar wordt voorlopig nog niet vertaald in winstcijfers.
Bio-Planet opende de voorbije twee jaar elf nieuwe vestigingen en daar moeten er de komende twee jaar nog eens tien bijkomen. Zo verdrievoudigt het aantal vestigingen op vier jaar tijd van 13 naar 34 winkels. Om die expansie te ondersteunen krijgt Bio-Planet nu dertig miljoen euro extra. In het voorbije boekjaar leed Bio-Planet nog een verlies van 4,9 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.
Bij Dreambaby wordt er twaalf miljoen euro extra geïnvesteerd, om door te kunnen groeien van 23 naar 35 winkels. Ook die keten leed in het voorbije boekjaar een fors verlies van 2,8 miljoen euro, al was dat al een verbetering ten opzichte van de drie voorgaande jaren.