Colruyt trekt de stekker uit zijn non-foodwebshop Collishop om het non-foodaanbod te kunnen verderzetten via de duidelijker omlijnde dochters als Dreambaby. Vanaf 9 november zal de algemene verkoop van non-food op het platform stoppen, al benadrukt de Halse retailer dat Collishop Professional wel zal blijven bestaan, en dat er geen banen verloren gaan.
“Geen besparingsoperatie”
De toekomst is aan online specialisten, zegt Colruyt: de webverkoop zal zich gaan toespitsen in Dreambaby, Dreamland, Fiets! en de bad- en bedtextielverkoper MyUnderwear24. De Colruyt-winkels zelf zullen instaan voor de verkoop van de producten die te maken hebben met voeding (“koken en tafelen”). Het is geen besparingsoperatie, heet het in Halle: de groep zal blijven investeren in online, maar dan wel in duidelijk omlijnde, “gepaste winkelconcepten” die kunnen inspelen op “de evoluerende behoeften van de consument.”
Webwinkel Collishop werd al in 1983 opgericht en groeide, volgens de Halse retailer uit tot een van de grootste webwinkels van België. Om de structuur van de Colruyt Group te verduidelijken, kiest de retailgroep nu echter voor de duidelijke vlaggenschepen Dreambaby, Dreamland, Fiets! en MyUnderwear24, waardoor Collishop terugplooit op dienstverlening aan bedrijven en kinderdagverblijven.
Het Collishop-afhaalpuntennetwerk in Colruyt-winkels wordt ook niet afgebouwd, maar zal blijven dienen voor de bestellingen via de zusterwebshops. Wegens dit alles verwacht de groep ook geen significante impact op zijn omzet. Online is sowieso “maar” goed voor 5% van de retailomzet van Colruyt Groep (exclusief brandstoffen), en komt dan nog vooral door Collect&Go.
Niet rendabel
“Je ziet dat er in het e-commercegebeuren aan de ene zijde een aantal zeer grote internationale platforms ontstaan, en aan de andere kant van het spectrum specialisten. Wij kiezen er in onze strategie voor om in te zetten op categorieën waarin we echt relevant willen zijn”, zegt non-fooddirecteur Dieter Struye aan RetailDetail. “Dus in plaats van een breder assortiment te voeren zoals Collishop, kiezen we echt voor onze specialisten. Die richting willen we verder uit.” De topman zegt sterk te geloven in het omnichannelluik: “De combinatie van de beleving in onze fysieke winkels enerzijds en het gemak van e-commerce anderzijds wordt belangrijker in de toekomst.”
“Het is geen geheim dat Collishop de voorbije jaren niet rendabel was”, geeft hij toe, “en we zagen ook niet de mogelijkheid om het in de komende periode wel rendabel te krijgen. Als je strategische keuzes maakt, moet je eerlijk durven zijn in het belang van je stakeholders, en dan moet je je middelen inzetten waar ze nuttig kunnen zijn. Het is dus een manier om non-food duurzaam rendabel te houden: we gaan ervan uit dat we dat beter kunnen via specialisten, om tegelijk relevant en rendabel te zijn.”
400 afhaalpunten
Of er nu iets verandert aan de omnichannelaanpak van de non-food speciaalzaken binnen Colruyt Group? “Daar waren we al mee bezig: die specialisten zijn al online aanwezig en we gaan daar nu verder onze middelen en onze aandacht op focussen. We geloven in dat verband ook in de kracht van de groep, met meer dan 400 afhaalpunten voor non-food. Dat blijven we nog uitbreiden.” De afbouw van Collishop betekent mogelijk wat omzetverlies voor de groep, maar als je niet rendabel bent en je hebt niet het gevoel dat je relevant bent voor de klant, dan moet je keuzes maken, zegt Struye.
Recent investeerde Colruyt in zijn non-food activiteiten met de acquisitie van Fiets! en zeer recent nog met een verhoging van de participatie in modeketen ZEB. Kijkt de groep naar mogelijkheden om het aantal specialisten nog uit te breiden met verdere acquisities? “Er zijn geen concrete projecten, maar als er zich interessante opportuniteiten aandienen die passen binnen het ecosysteem van Colruyt Group en die relevant zijn voor de klant, dan hebben we interesse. Het mooiste voorbeeld is inderdaad Fiets!, waarin we vorig jaar geïnvesteerd hebben.”