Het voorbije gebroken boekjaar zag Alibaba zowel zijn omzet als zijn winst alweer sterk oplopen. Volgens de Chinese webreus komt dat onder meer door dat aanbevelingen die bezoekers te zien krijgen vaker leiden tot een effectieve aankoop. Ook de clouddiensten zitten in de lift.
Verbeterde algoritmes
De totale omzet bedroeg het voorbije boekjaar (dat eindigde op 31 maart) 376,8 miljard yuan (49 miljard euro), een stijging van liefst 51%. De binnenlandse retailactiviteiten van de groep blijven veruit de belangrijkste inkomstenbron, goed voor ongeveer twee derde van de omzet. Alibaba wijst op zijn verbeterde algoritmes om koopsuggesties op de website aan te sturen, wat tot meer aankopen heeft geleid. Hierdoor willen ook meer handelaren betalen voor een plaats op het digitale platform.
De clouddiensten groeiden het voorbije jaar met 84%: zij zijn nu goed voor een aandeel van 7% in de totale opbrengsten van de groep. Daarmee staat de groep uit Hangzhou niet alleen: ook rivaal Amazon zag die bedrijfstak het voorbije jaar fors aangroeien.
De nettowinst van Alibaba bedroeg het voorbije boekjaar 80,23 miljard yuan (10 miljard euro), een toename met 31%. Die winst komt volledig van de kernactiviteiten van de Chinese webgigant: alle andere diensten, waaronder de clouddiensten, zijn op dit moment nog verlieslatend.