RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Christian Van Thillo (De Persgroep): “Schat je merk meer naar waarde”

icon
Algemeen5 april, 2019

Lang niet alleen over media heeft Christian Van Thillo, topman van De Persgroep, zo zijn eigen visie. Als visionair en ondernemer spreekt de Belgische mediamagnaat op het RetailDetail Congress 2019 ook zijn hoop en zijn dromen uit voor de retailsector.

 

Retail loopt achter in digitalisering

Zes jaar geleden stond Christian Van Thillo al eens eerder op het hoofdpodium van het RetailDetail Congress. E-commerce stond toen nog in de kinderschoenen en in die zes jaar tijd is dus ontzettend veel veranderd. “Sinds de lancering van de iPhone is het niet meer gestopt. De digitalisering is zonder twijfel de belangrijkste verandering van de afgelopen jaren: ze heeft alle sectoren hertekend en is daar nog steeds mee bezig”, blikt de media-ondernemer terug.

Opvallend vindt de topman evenwel dat de retailsector zich vandaag nog volop aan het aanpassen is aan de nieuwe realiteit. In de media kwam de aardbeving veel sneller. “In retail blijven we veel en grote faillissementen zien. De disruptie vindt er ingrijpend maar geleidelijk plaats. Spelers die niet op tijd weten te innoveren, vallen een voor een om en worden vervangen door nieuwe modellen.”

 

Innoveer vanuit het merk

De opkomst van de grote online platformen, vooral GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple, nvdr.), heeft nochtans op alle sectoren een enorme impact – zowel in media als retail. Uit eigen ervaring raadt Van Thillo aan om te leren van die technologiereuzen, maar zeker niet te trachten om ze na te apen of te evenaren. “Innoveer vanuit je eigen merk”, luidt zijn advies. “Wat je van hen kunt leren, is innoveren, maar begin steeds vanuit de sterkte van je merk.”

Het wordt daarom ook tijd dat bedrijven hun merk weer meer naar waarde schatten, vindt de eigenaar achter VTM, Het Laatste Nieuws, Q-Music en meer. Mede door de online concurrentie is de focus immers heel sterk op prijs komen te liggen, ten nadele van de waarden, de ervaringen en de gevoelens die merken bij mensen kunnen oproepen. Het prijsdogma gaat bovendien ten koste van marge. Merken ondermijnen zo zichzelf, observeert Van Thillo.

 

Wat er tussenin zit, valt er tussenuit

Vanuit de eigen kracht denken, betekent voor de media-ondernemer dan ook bewuste keuzes maken: overnames en fusies kunnen noodzakelijk zijn om schaalvoordelen en synergieën te verkrijgen, maar niet iedereen hoeft een volledig imperium uit te bouwen zoals dat van De Persgroep. “Stel je de vraag of je schaalvergroting nodig hebt? Ik geloof dat we evolueren naar een landschap waarin je ofwel heel groot ofwel zeer gespecialiseerd bent. Wat daar tussenin zat, valt er tussenuit.”

Zo is ook de trend waarbij sommige mediagroepen zich ontpoppen tot heuse retail- en verkoopplatformen volgens Van Thillo niet per se het juiste pad: “Mijns inziens is het zeker niet de bedoeling om als media te veranderen van métier. Omgekeerd weet ik ook niet of het verstandig is om als merk of retailer helemaal zelf je eigen mediaplatform te willen opzetten. Opnieuw is de vraag: wat heeft je merk nodig?” 

 

Data is een hygiënefactor

Toch zijn er ook zekerheden: data is vandaag een “conditio sine qua non”, meent Van Thillo: “Slim datagebruik is net zo’n basiselement als marketing of productie, het is simpelweg een hygiënefactor geworden. Goed gebruik van data zie ik bijvoorbeeld bij Bol.com of Coolblue, waar ze me niet onnodig storen of overstelpen met reclame, maar waar ik binnen de drie klikken vind wat ik zoek, dankzij de kennis die ze over mij hebben.” 

Data en personalisatie – waarvoor de digitale dimensie onmisbaar is – gaan weliswaar hand in hand met fysieke beleving: “Ik hoop dat we geen verloedering van de stadskernen krijgen. Ik hoop ook dat we in de winkelstraten niet alleen nog mondiale ketens, zoals Zara of H&M, zullen vinden. Dat zal niet gebeuren: merken en bedrijven beseffen weer dat ze verhalen moeten vertellen en om die te laten beleven, trekt iedereen – zelfs e-commercespelers – terug naar de winkelstraat”, klinkt het besluit.
 

Hoe retailers zichzelf kunnen heruitvinden in een sterk veranderende wereld, dat vertelt Christian Van Thillo op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 25 april in San Marco Village (Schelle). Bezoekers hebben de keuze uit drie thematische middagprogramma’s met presentaties van retailers zoals Switch, FNG, Kinepolis, en vele anderen. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Peter Hinssen (Nexxworks) en Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN