Webwinkel Ochama, een dochterbedrijf van de Chinese retailreus JD.com, breidt de samenwerking met Blokker in Nederland uit met afhaalpunten in vijftig extra winkels. Later volgen er nog meer.
Complementair
In mei vorig jaar opende Ochama de eerste afhaalpunten in vier winkels van Blokker: Amstelveen, Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. De Chinese e-commercespeler ziet efficiëntiewinsten in deze samenwerking en heeft intussen drie van zijn vier eigen gerobotiseerde afhaalwinkels in Nederland alweer gesloten. Nu volgt een nieuwe stap met de opening van vijftig bijkomende afhaalpunten in winkels van Blokker. Daar zal het niet bij blijven, verklaart CEO Jeanine Holscher aan De Telegraaf: “We verwachten de komende maand in nog veel meer winkels een Ochama afhaalpunt in te richten.”
De samenwerking is gunstig voor beide partners: Ochama verkrijgt zo landelijke dekking en meer bekendheid, terwijl Blokker nieuwe klanten aantrekt en een vergoeding opstrijkt voor de afhaalpunten. Intussen verkoopt Ochama ook een deel van het Blokker-assortiment in zijn app. Aangezien Ochama hoofdzakelijk voeding verkoopt en Blokker een uitgebreid aanbod kookgerei heeft, is het aanbod complementair.
Sinds enkele maanden wordt Ochama rechtstreeks aangestuurd vanuit China. De webwinkel richt zich in de eerste plaats tot Chinese consumenten in Europa en bedient nu klanten in negen Europese landen, waaronder ook België, Frankrijk en Duitsland.