Het Nigeriaanse internetplatform Mall for Africa biedt voortaan ook Chinese producten aan. Het Afrikaanse platform verkocht eerder al artikelen van zo’n 250 Amerikaanse en Britse retailers in 17 Afrikaanse landen, maar breidt nu oostwaarts uit.
China pikt Afrikaanse e-commerce op
Mall for Africa is een mobiel internetplatform dat via een app internationale producten aanbiedt in Afrika. “Klanten kopen producten met een app en die worden eenvoudig en veilig geleverd”, leggen de oprichters het concept uit. Na een aanbod van vooral Amerikaanse en Britse artikelen, wil het bedrijf Afrikaanse klanten nu ook toegang geven tot Chinese producten.
De handel tussen China en Afrika neemt de laatste jaren spectaculair toe, ook al is de handel met Europa op dit moment nog acht keer groter. Sinds 2013 werkt China aan een moderne versie van de middeleeuwse Zijderoute. Naar het idee van de Chinese president Xi Jinping, worden tientallen routes over land en zee aangelegd van China tot Europa en dus ook Afrika.
Mall for Africa verwerft daarbij een groeiende positie als tussenplatform, aangezien veel grote retailers nog niet zelf durven investeren in Afrikaanse landen. Het succes van MallforAfrica is volgens KULeuven-econoom Jo Van Biesebroek niettemin een teken “dat hun economieën sterker geïntegreerd raken in de wereldeconomie en in de internationale waardenketens”, aldus de VRT.