Het Chinese softwarebedrijf AiFi heeft in Shanghai de grootste autonome supermarkt ter wereld geopend. AiFi heeft geen ambities als retailer, maar wil z’n technologie aan geïnteresseerde partijen demonstreren. Een van die partijen die al toehapte, is het Nederlandse Wundermart, dat ook al in Brussel actief is. Ook Albert Heijn maakt gebruik van de technologie.
Artificieel intelligente camera’s
De supermarkt heeft een oppervlakte van zowat 376 m² en is daarmee volgens AiFi de grootste in zijn soort. Een systeem van met artificiële intelligentie (AI) uitgeruste camera’s maakt het mogelijk voor klanten om binnen te gaan, boodschappen te doen en de winkel weer uit te wandelen zonder nog maar in de buurt van een kassa te komen.
Op zich is dat systeem geen primeur. Ook Amazon is al geruime tijd met een dergelijk winkelsysteem aan het experimenteren in zijn Amazon Go-winkels. Beide werken volgens hetzelfde principe. Klanten worden doorheen de winkel gevolgd, en het systeem houdt bij welke producten ze uit het rek nemen. Wanneer ze de winkel verlaten, krijgen ze via een app automatisch de rekening.
Geen Chinese Amazon Go-kloon
Voor AiFi is de winkel een etalage voor zijn AI-software die dit mogelijk maakt. De Amazon Go-winkels worden wel degelijk uitgebaat door de internetgigant. Al biedt het bedrijf van oprichter Jeff Bezos zijn ‘Just Walk Out’-software ook aan derde partijen aan.
Is AiFi dan niet meer dan een Chinese Amazon Go-kloon? Er zijn wel degelijk verschillen. Zo vertrouwt AiFi puur op een systeem met camera’s. Andere gelijkaardige concepten maken ook gebruik van gewichtssensoren in de winkelrekken om beter te registereren welk product een klant precies uit het rek neemt. AiFi koos ook voor een hybride concept: een klant die toch nog liever langs een kassa passeert, kan dat nog steeds doen.
Via Nederlands Wundermart ook in Brussel
De technologie is ook op weg naar onze contreien. Enkele weken geleden kondigde AiFi aan dat het een deal heeft gesloten met het Nederlandse Wundermart. Die ontwikkelde een onbemand winkelconcept voor onder andere hotellobby’s. Daarmee zit het bedrijf intussen al aan een 60-tal locaties, waaronder ook in Brussel.
Al die bestaande winkels zullen uitgerust worden met het kostenefficiënte systeem van AiFi. Wundermart wil de technologie ook integreren in z’n eigen softwarepakket voor het runnen van autonome winkels dat wordt aangeboden aan derde partijen. De ambities zijn fors: Wundermart mikt “in de nabije toekomst” op meer dan 1.000 winkels. Ook de digitale AH to go die Albert Heijn in 2019 voorstelde, maakt gebruik van dezelfde technologie.