Tegenwoordig vindt al 42% van alle wereldwijde e-commerce plaats in China, dus het gaat nu al over naar het volgende hoofdstuk: van de broekzakken van mensen naar hun lichaam. Er worden enorme sprongen gemaakt op het gebied van gezichtsherkenning, biohacking en robotisering.
Stevig aan kop in de technologierace
Het mag geen verrassing zijn dat een Chinese wetenschapper onlangs ’s werelds eerste genetisch gemodificeerde tweeling heeft ter wereld bracht: China is een absolute koploper als het gaat om (technologische) innovatie. Het gaat er ontzettend hard, niet in de laatste plaats omdat er nauwelijks wettelijke beperkingen zijn, waardoor innovaties snel hun weg naar de straat kunnen vinden. Mensen adopteren ook snel nieuwe technologieën, omdat ze niet dezelfde privacybezorgdheden hebben als consumenten in het Westen. Surveillance op straat wordt bijvoorbeeld algemeen aanvaard: 170 miljoen camera’s volgen en filmen burgers overal.
China’s 1,4 miljard mensen worden voortdurend in de gaten gehouden, aangezien gezichtsherkenning in China de nauwkeurigheid van het menselijk oog heeft overtroffen. Zo is de Chinese regering ook van plan een sociaal kredietsysteem te implementeren dat het niveau van burgerschap van mensen beoordeelt. Elke burger krijgt een score, die in realtime kan worden gewijzigd als hij of zij overtredingen pleegt, variërend van het verspreiden van valse informatie tot financiële overtredingen. Het systeem is vanaf 2020 verplicht, maar wordt nu al in bepaalde regio’s gebruikt.
Industriële revolutie van nieuwe generatie
Het is slechts één voorbeeld van hoe technologie en de opkomst van deze nieuwe mondiale macht hand in hand gaan. Inderdaad, president Xi Jinping (levenslang benoemd) spreekt van een “industriële revolutie van een nieuwe generatie” sinds het begin van de 21e eeuw, die nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, internet of things en blockchain omarmt.
Zo is Kentucky Fried Chicken er in China in geslaagd om met drones te leveren, terwijl de actie ‘Betaal met een glimlach’, waarbij posts op sociale media en selfies als betaalmiddel worden gebruikt, helemaal niet zo vergezocht is voor jonge Chinezen. En terwijl zelfrijdende auto’s nog verboden zijn op Europese wegen, kunnen in Chinese megasteden al wel autonome voertuigen rondrijden.
Met dit alles wil Jinping “de globale economische structuur substantieel hervormen”. Alibaba alleen al ambieert de vijfde economie van de wereld te worden: dat wordt bijna een land op zich, met honderd miljoen werknemers, tien miljoen dochterondernemingen en twee miljard klanten in 2020. Inderdaad: twee almachtige technische reuzen (Tencent en Alibaba) slokken met hun ecosystemen ongeveer 90% van de Chinese markt op en nu hebben ze hun zinnen ook op de rest van de wereld gezet.
Ze vormen allianties met Westerse retailers en merken, waarbij ze hen helpen in China voet aan wal te krijgen, maar ondertussen ook in het Westen digitale en datadiensten opzetten. Tencent wordt bijvoorbeeld gedeeltelijk gefinancierd door Walmart, maar het bedrijf werkt ook samen met Auchan en helpt sinds kort ook Carrefour een doorbraak te bereiken in China.
In het hoofd van de consument, letterlijk
Het sleutelelement in al deze samenwerkingen is data. Als technologie- en retailreus van bijna 500 miljard euro omzet gelooft Alibaba dat data de sleutel is tot de overwinning, niet de omzet per se. Bedrijven en merken die het beste met data omgaan, zijn de winnaars van de toekomst, aldus Alibaba.
Op die manier komt de volgende stap steeds dichterbij. Zoals de bekroonde auteur en historicus Yuval Noah Harari het formuleert: terwijl de techgiganten de beperkingen van online algoritmen beginnen te zien, beseffen ze dat mensen ook een lichaam hebben dat ze kunnen vullen met apparatuur, zoals biometrische sensoren, die directe verbindingen tot stand brengen tussen de hersenen en computers.
Het valt dus te verwachten dat biohacking en biometrie op komst zijn, ook in de commerciële en retailsfeer. En voilà, een Chinese wetenschapper heeft onlangs ’s werelds eerste ‘genetisch gemodificeerde’ tweeling onthuld, waarmee biohacking voor de allereerste keer in de (medische) praktijk is gebracht. Wat is het volgende? Als het om retail gaat, luidt de boodschap van Alibaba luid en duidelijk: “Born in China, made for the world.”
Meer weten over China en zijn rol in de toekomst van de handel? RetailDetail-oprichter en co-auteur van het boek The Future of Shopping Jorg Snoeck was ter plaatse en vertaalde zijn inzichten in een nieuwe keynote. Klik hier om te boeken en voor meer informatie. Of ga mee op de volgende retailhunt China van 23 t/m 30 maart 2019: 35 topretailers hebben al bevestigd, er zijn nog 2 plaatsen vrij. Snel zijn is de boodschap.