Retail is eigenlijk pure metafysica: het is een voortdurende zoektocht naar betekenis en naar de zin van het bestaan. Je zou van minder uitgeblust en melancholisch worden. Gelukkig helpt een miraculeus spuitje en zijn er meer wonderlijke verrijzenissen mogelijk dan in de Bijbel.
Is retail de moeite niet meer?
Een faillissement hoeft in retail bijlange na niet het einde te betekenen. Bij Jacob’s Conceptstore wordt al gesproken over een doorstart, zelfs al is er weinig om door te starten: er valt heel wat vertrouwen te herwinnen vooraleer zelfstandige makers weer akkoord zullen gaan om én hun voorraden voor te schieten én zelf winkelbediende te gaan spelen.
Tegelijk laten investeerders het duidelijk verstaan: als het enkel de retail is, is het niet meer de moeite. Potentiële overnemers van Scotch & Soda haakten af met die duidelijke boodschap. Naf Naf gaat gelukkig voor de verticale integratie met een Turkse stoffenproducent, de manier om toch nog wat marge te hebben.
To be or not to “be camaïeu”
Soms duiken verdwenen merken weliswaar op wanneer je het minst verwacht. Of beter gezegd: wanneer iedereen ze al lang vergeten is. Celio brengt Camaïeu terug uit het dodenrijk als “be camaïeu”. De nieuwe lijn met dagelijkse dameskleding moet mannenmerk Celio als speler voor het hele gezin positioneren. “Be camaïeu” – een gedurfde imagokeuze dan wel. Moet je als vrouw “camaïeu” willen zijn? Onzichtbaar, snel vergeten, herhaaldelijk gefaald en vijftig miljoen euro in de schulden; is dat echt iets om na te streven?
Toegegeven, modemerken zitten in een weinig bewonderenswaardige positie. Nog los van het rotweer: liefst 75% van de Vinted-leden in Frankrijk kijkt vandaag eerst of ze het niet tweedehands kunnen kopen vooraleer ze iets nieuw aanschaffen. Tweedehandsshoppers zijn niet alleen met steeds meer, tweedehands neemt ook een steeds groter deel van hun kleerkasten in beslag.
Groen van jaloezie
Imagokeuzes dringen zich ook op bij Casa. De nieuwe eigenaars houden er grote schoonmaak, met kortingen tot 70%. Dringend nood aan cash, zou een pessimist zeggen. Of om plaats te maken voor iets nieuws, zou een hoopvol mens reageren. Maar wat voor nieuws dan? Waar staat Casa voor, vroeg een journalist met zin voor retoriek. Gelukkig verwachtte hij geen antwoord. Kunnen ze daar in Olen nog een Juntoo’tje doen? Van “Overstock” transformeerden die concullega’s in enkele jaren tijd naar een heuse ‘brand’ met dure tv-reclames, trendy meubelen en zelfs een van Casa gepikkediefde CEO. Dat is durven.
We weten alvast waarom het Casa-logo groen ziet: uit jaloezie voor Jysk. Die onvervaarde Vikingen openden deze week zowaar twee nieuwe winkels op één dag, in Erpe-Mere en in Ieper. De Deense woonwinkelketen heeft nu zestig winkels in België, maar wil dat aantal nog minstens verdubbelen. Die hebben geen last van weltschmerz zeker? Nog groener zullen ze bij Casa worden als ze horen dat een kortingsactie met een schamele 15% vandaag voor ellenlange wachtrijen en heuse files zorgt bij Ikea. Bij de Casa-uitverkoop komt niets dergelijks ons ter ore.
Een wonderlijke injectie
Ingewikkeld hoeft het nochtans allemaal niet te zijn. “Het is een kwestie van focus”, zegt ToyChamp-eigenaar Koen Nolmans. Een potje yoghurt verkopen, doe je niet op dezelfde manier als potjes Play-Doh. Al dit jaar zou Dreamland uit de rode cijfers komen, met dank aan een injectie beleving en emotie.
Het is de injectie waar ook Game Mania, sinds deze week in schuldbescherming, naar snakt. Waarom zou je computerspelletjes nog fysiek kopen? Dat het winkelpunt nauwelijks een transactionele rol speelt als het gaat over toch al digitale producten had al veel langer duidelijk moeten zijn. Waarom zou je je scherm verlaten om iets te gaan kopen dat je uiteindelijk weer op je scherm gebruikt?
Al voor de coronapandemie waren Europese consumenten ervan overtuigd dat winkels tegen 2027 voor de helft voor andere dingen gebruikt zouden worden. Andere dingen zoals workshops, demo’s, events, noem maar op. Andere dingen dan het verkopen van spullen. En wat leent zich beter dan een gamestore om een communityplek, live-streamingstudio, speelhal of permanente comic-con te worden? Geef toe, als HMV een comeback kan maken, kan iedereen het toch?