Retourkosten bepalen voor een groot stuk ons online koopgedrag: bijna de helft van de Belgen zou een online aankoop niet doen als er 5 euro aangerekend wordt om de producten te retourneren.
Onhoudbaar
Dat gratis retourneren door velen als vanzelfsprekend beschouwd wordt, blijkt uit een onderzoek in opdracht van economieminister Nathalie Muylle. Zij was eerder deze week te gast in het distributiecentrum van Schoenen Torfs in Temse, enkele weken nadat CEO Wouter Torfs op Radio 2 nog zijn ongenoegen had laten blijken over het hoge aantal (gratis) retouren. Die situatie is volgens hem op termijn niet houdbaar, maar “Ik heb geen zin om als eerste Belgische webshop te zeggen dat gratis terugsturen niet meer kan. Misschien moet er daarom op Europees vlak wel wetgeving komen. De lat moet voor iedereen gelijk liggen“, zei hij toen.
Muylle liet daarop het online koopgedrag van de Belgen in kaart brengen: daaruit blijkt onder meer dat zo’n 60% minstens een online aankoop per maand doet. De meeste online shoppers zijn jonger dan zestig. De prijs, de tijdswinst en het ruime aanbod zijn belangrijke beweegredenen om online te kopen, schrijft De Standaard.
Vaststellingen en aanbevelingen
Opvallend is de invloed van eventuele retourkosten op het koopgedrag: daaruit blijkt dat gratis de norm geworden is. Wanneer er 5 euro terugzendkosten worden aangerekend, is dat voor 46% van de shoppers genoeg reden om af te zien van de aankoop. Vanaf 10 euro retourkosten, haakt zelfs driekwart van de consumenten af.
“We vinden bewustzijn rond klimaat belangrijk, maar retourneren wel massaal“, zegt Muylle bij HLN. “Uit onderzoek blijkt dat de laatste mijl van pakjeslevering instaat voor 75% van de kosten, niet alleen in geld, maar ook voor zaken als verkeer en luchtkwaliteit. Daar kan beleid het verschil maken.”
De minister deed ook vier aanbevelingen om het verzenden en retourneren van pakjes duurzamer te maken. Ze denkt aan prijsdifferentiatie op basis van de leveringsdatum, nieuwe distributievormen zoals ophaalpunten, nieuwe organisatievormen en het sensibiliseren van de consument.