Peter Somers stopt als topman bij RetailDetail om een nieuwe uitdaging aan te vatten in het buitenland. Oprichter Jorg Snoeck neemt opnieuw de rol van CEO op, de operationele leiding van het bedrijf komt in handen van COO Pascal Sabbe.
Klaar voor de toekomst
In januari 2018 kwam e-commerceondernemer en voormalig directielid van bpost Peter Somers aan boord bij RetailDetail om er een heldere groeistrategie uit te tekenen. Sindsdien is er veel gebeurd: het bedrijf lanceerde een nieuwe website, het belevingscentrum retailhub schakelde een versnelling hoger, nieuwe congressen verschenen op de kalender en met topmanagers uit de sector trok RetailDetail naar inspirerende bestemmingen als Bologna, China, New York en straks ook Tokio.
Achter de schermen werd de organisatie intussen klaargestoomd voor een volgende fase in zijn bestaan, zegt Somers: “The Future of Shopping, of het eerste ‘living retail lab’ in de wereld, staat nu écht in de steigers. Alles wijst erop dat het een mooi verhaal zal worden. Het wordt een laboratorium waar retailers nieuwe concepten en technologie kunnen testen met ‘echte’ consumenten, én een hub waar retailers, merken en hun toeleveranciers elkaar ontmoeten om samen te werken en te leren van elkaar. Voor mezelf echter wenkt een nieuwe professionele uitdaging: ik zal vanaf oktober werkzaam zijn in de Verenigde Arabische Emiraten om er een mooi bedrijf te leiden in een sector die me vertrouwd is.”
Ambitieus project
Per 1 oktober neemt Pascal Sabbe als COO de operationele leiding van RetailDetail over. Hij heeft jarenlang ervaring in retail en digital opgedaan bij onder andere Multipharma, e5 mode en The Reference, en als docent postgraduaat digitale transformatie aan de Arteveldehogeschool. “Zijn ervaring sluit mooi aan bij de realisatie van het project ‘The Future of Shopping’ en bij de toekomstplannen voor RetailDetail”, zegt Somers.
Sabbe kijkt er naar uit om RetailDetail verder te begeleiden op het vlak van digitalisering en om het ambitieuze toekomstproject in Shopping Stadsfeestzaal mee vorm te geven: “Dit is een boeiend bedrijf in een sector die me aan het hart ligt. De verhuis binnenkort naar de Meir luidt een nieuw tijdperk in. Er dienen zich ongekende mogelijkheden aan.”
Ook oprichter en CEO Jorg Snoeck klinkt vol vertrouwen: “Elke drie jaar hebben we eigenlijk een nieuw bedrijf, als je onze geschiedenis bekijkt. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. In een fluïde wereld is het altijd je zeilen aanpassen aan de stand van de wind. Maar eerst wordt het op onze evenementen dit jaar nog extra hard feest voor onze tiende verjaardag: op 24 oktober is er het RetailDetail Food Congress, met een indrukwekkende line-up over het nieuwe food-ecosysteem, en tijdens de RetailDetail Night op 28 november komen we voor het eerst te weten wie de ‘Favoriete Winkel van de Belgen’ is.”