100 miljoen potentiële bezoekers per jaar
Het nieuws van het nieuwe Longchamp-vlaggenschip langs de Champs-Elysées werd bekendgemaakt door Cushman & Wakefield, dat de huurtransactie begeleidde. Longchamp zal in november zijn intrek nemen in een pand waar nu nog MCS, het vroegere Marlboro Classics, een winkel heeft. Het Franse lederwarenmerk zal er op twee verdiepingen zijn volledige productgamma te koop aanbieden: van reistassen en koffers over kleding en schoeisel tot accessoires. Er zullen zo’n 20 mensen werken.
“Longchamp wilde voor zijn grootste boetiek van Europa een commercieel strategische locatie, die zowel door Parijzenaars zelf als door toeristen wordt bezocht“, aldus Christian Dubois, algemeen directeur van Cushman & Wakefield France. “De Avenue des Champs-Elysées, die elk jaar meer dan 100 miljoen bezoekers verwelkomt, bevestigt hiermee nog maar eens zijn aantrekkingskracht en de kwaliteit van zijn commercieel vastgoedaanbod.”
Richting 500 miljoen euro omzet
Longchamp heeft intussen wereldwijd een netwerk van 275 verkooppunten uitgebouwd, waarvan 69 in zijn thuisland. De laatste jaren koos het lederwarenmerk volop voor internationale expansie, a rato van 15 tot 20 nieuwe boetieks per jaar. Zo opende het in september vorig jaar nog een flagshipstore in de Londense Regent Street en begin mei nog één aan de Paseo de Gracia in Barcelona.
Longchamp werd in 1948 opgericht en realiseerde in 2013 een omzet van 462 miljoen euro. Het Franse familiebedrijf hoopt dit jaar de kaap van het half miljard te ronden. CEO Jean Cassegrain mikt op een omzetgroei van 10%, meer dan het dubbele van de 4% vorig jaar dankzij “stevige groei in de VS, herstel in Europa en aantrekkende vraag in China”.