In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het ‘retailfeest’, anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.
Overconsumptie
Online meubelverkoper Camif is zo’n webshop die op 24 november, oftewel Black Friday, volledig sluit. Het bedrijf wil zo klanten wijzen op de overconsumptie die gepaard gaat met Black Friday. “De laatste vrijdag in november zal opnieuw een illustratie zijn van de absurde overconsumptie die de natuurlijke bronnen van onze planeet versneld uitput, om zo producten te maken voor consumenten die al te veel overbodige producten hebben. Producten die te vaak aan de andere kant van de wereld worden gemaakt door uitgebuite medewerkers”, meent CEO Emery Jacquillat.
Ook winkelketen Envie, dat in zijn 45 winkels elektronica verzamelt en repareert, doet niet mee aan Black Friday. Voor hen is het vrijdag Green Friday, waarmee de keten consumenten duidelijk wil maken dat ze minder afval moeten maken. Het bedrijf is zelfs van plan om daar een jaarlijkse afspraak van te maken.
Interieurketens als Maisons Du Monde besloten om geen kortingen te geven op Black Friday. Conforama, dat met zijn concept Maison Dépôt in Roncq de aanval inzet op consumenten uit West-Vlaanderen en Henegouwen, heeft de slogan “Bij ons is het elke dag Black Friday” geadopteerd.
In de Verenigde Staten doet outdoorketen REI al enkele jaren niet meer aan Black Friday, maar moedigt het zijn klanten aan om op die dag aan sport te doen. In 2015 zouden 1,3 miljoen mensen hun raad opgevolgd hebben.