Gratis levering zal nog niet zo snel verdwijnen, meent CEO van Bol.com Huub Vermeulen. Bol.com wil zich meer dan ooit als een lokaal handelsplatform profileren en heeft trouwens heus al winst gemaakt. Dat zegt de topman in een interview met zakenblad Trends.
“Gratis levering is geen verliespost”
Toen Zalando eind november aankondigde dat het in Italië zijn befaamde gratis-politiek losliet, zagen nogal wat analisten hun gelijk bevestigd: zij zeggen al langer dat het heersende gratis-beleid in e-commerce een eindig verhaal is. Maar Huub Vermeulen is het daar niet mee eens: “Ik zie dat nog niet zo snel eindigen“, zegt hij in Trends naar aanleiding van de 20ste verjaardag van Bol.com.
“We hebben veel zusterbedrijven die honderden winkels hebben. Zij moeten op honderden plaatsen hun voorraad leggen, de verwarming aansteken en kassa’s bemannen, ook al is er geen kat in de winkel. Niemand stelt die grote vaste kosten ter discussie. Elk retailmodel heeft zijn eigen businessmodel en gebruikt zijn marge om de service te leveren die de klant vraagt. Voor een supermarkt is dat onder meer een aangename winkel, voor ons draait dat rond levering aan huis. Wij verliezen daar geen geld op.”
Of Bol.com dan winst maakt, dat kan of wil de CEO echter niet zeggen: “Daar mag ik niets over zeggen. We zijn een onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf. Ons bedrijfsresultaat was het hele jaar positief, dat kan ik wel bevestigen.”
De Nederlander haalt de mythe dat Bol.com al zijn hele bestaan verlies lijdt dan ook onderuit: “In 2003 hebben we onze eerste euro winst gemaakt. We hebben onze zestig medewerkers toen elk een euro extra gegeven en toen waren we weer verlieslatend (lacht). Daarna zijn we voor langere tijd en regelmatig winstgevend geweest, maar we zagen gewoon heel wat kansen om hard te groeien en te investeren. Toen Ahold ons in 2012 overnam, hadden we 300 miljoen euro omzet, zes jaar later is dat meer dan 2 miljard. Bol.com groeit nog altijd met 30 procent per jaar. Het is toch duidelijk dat de investeringen opbrengen?”
Lokaal handelsplatform tegen Amazon en Alibaba
Bij de 20ste verjaardag kijkt de CEO ook vooruit. Bang voor Amazon en Alibaba heeft de Nederlander naar eigen zeggen niet. Zijn (niet eens zo geheime) wapen: lokale verankering. Vandaag al realiseert Bol.com 40% van zijn omzet via andere verkopers op zijn platform. “Over twee jaar zijn ze goed voor de helft van onze verkoop. Ze zijn erg belangrijk voor ons. Het laatste wat ik wil, is dan ook dat we met hen fel in concurrentie gaan.”
“We moeten zo dicht mogelijk bij onze klanten en verkopers in België en Nederland staan en relevant blijven. Daarom zetten we zo hard in op ons platform. We willen oprecht samenwerken met de andere retailers in België en Nederland. Veel retailers weten dat ze ook online iets moeten doen, maar ze kunnen de technologische evoluties moeilijk volgen of krijgen de logistieke afhandeling moeilijk ingepast. We willen graag de lokale retailers versterken. We hebben gemeenschappelijke belangen. We zijn tot elkaar veroordeeld.”
Niet voor niets opent de groep binnenkort een kantoor in Antwerpen. “Belgische ondernemers zijn ondervertegenwoordigd op Bol.com. 20% van onze klanten komt uit België, maar slechts 10% van onze verkopers is Belgisch. Er is dus een enorme kans voor hen, zeker omdat ze via ons ook in Nederland kunnen verkopen. Maar we moeten dat blijkbaar nog beter uitleggen”, aldus nog Huub Vermeulen.