Kom winkelen, met mondmasker en je bubbel, voor het niet meer kan. Dat is de oproep van BLSC in een open brief. De vakorganisatie voor winkelcentra en retailvastgoed wijst op het belang van slim (fysiek) shoppen, zodat handelaars niet tijdelijk én definitief moeten sluiten.
Nu of misschien nooit meer
“Het is meer dan ooit het moment om slimmer en verantwoordelijker te komen shoppen”, klinkt het in een open brief van BLSC. De Belgisch-Luxemburgse Raad voor Retail en Winkelcentra wijst op het dubbele gevaar van de stijgende coronacijfers enerzijds en de groeiende e-commerce anderzijds. Als het zo verder blijft evolueren, volgen er sluitingen: niet alleen tijdelijke door een nieuwe lockdown maar ook blijvende stopzettingen en faillissementen, vreest de belangenorganisatie.
“We begrijpen dat je in tijden van corona graag beroep doet op de Amazons, Zalando’s en Alibaba’s van deze wereld”, aldus de brief aan elke Belg. “Maar ondertussen is er ook een andere realiteit gekomen. Verschillende grote merken kondigen aan dat ze winkels moeten sluiten, dat er jobs op de helling staan of dat ze groeiplannen noodgedwongen moeten terugschroeven. Velen onder ons hebben het water aan de lippen.”
De bezoekcijfers in de Belgische shoppingcenters gaan weliswaar de goede richting uit, gezien de huidige coronacijfers ligt een terugval op de loer. In juli tekende BLSC in de winkelcentra 28% minder bezoekers op dan een jaar eerder, in augustus 11% minder (ondanks de solden) en 15% minder in september. In september waren dat ongeveer even veel bezoekers als in juli.
E-commerce knijpt steden dood
“Als we niet slimmer met ons shopgedrag omgaan, zullen een aantal van onze favoriete winkels verdwenen zijn tegen dat het vaccin er is”, waarschuwt de sectororganisatie. “Onze steden en gemeenten hebben nu al te kampen met leegstand in de binnenstad. Als de e-commerce zich op dezelfde manier doorzet en wij er met z’n allen onbeperkt gebruik van zullen maken, knijp je het leven in de steden en gemeenten dood.”
Daarom rekenen de winkeleigenaars op de consument: kom winkelen, luidt de vraag. “Durf ook nu genieten van een gezellige winkeluitstap. Maar doe het slim én verantwoord.” Om dat te stimuleren gaan deelnemende winkels overigens drie weken langer vouchers uitdelen, waarmee shoppers een prijzenpakket kunnen winnen.