Grote belangstelling was er donderdagochtend voor de livestream van het RetailDetail Omnichannel Congress met Vincent Rousseau (Paprika), Karel Demeester (Callebaut Collective), Sonia Pypaert (The baby’s corner) en Gert Van Gestel (Connect+).
15 conclusies
Dagvoorzitter Gino Van Ossel (Vlerick Management School) zag dat het goed was en onthield wel 15 krachtlijnen.
1. Wees waar je klanten zijn. Paprika toont op dat vlak geen taboes: er hoeft geen kannibalisatie te spelen tussen offline en online, tussen eigen verkoopkanalen en marktplaatsen. Wees alomtegenwoordig: die kanalen versterken elkaar – en dus ook je merk.
2. Het gaat over business, niet enkel over klanten. Als online 50% van je omzet vertegenwoordigt maar niet rendabel is, dan heb je geen houdbaar model.
3. One size doesn’t fit all: wat werkt voor Paprika, werkt daarom niet noodzakelijk ook voor The baby’s corner of voor Selexion. En niet in elk land heeft elk kanaal hetzelfde gewicht.
4. Ook in een digitale wereld gaat het om menselijke interactie en een menselijke ‘activation journey’.
5. Probeer een servicelogica in te voeren: als je diensten verkoopt in plaats van producten, versterk je de klantrelatie.
6. Als je echt succesvol wil zijn, kan je maar beter opteren voor samenwerking met gedegen partners.
7. Als je niet gelooft dat de menselijke benadering rendeert, dan heb je niet opgelet tijdens de presentatie van The baby’s corner: een prachtige illustratie van wat ‘Act Human’ in de praktijk betekent.
8. Wees wendbaar. Wat kan je doen als je winkels moeten sluiten? Je aanpassen. Wat als het aantal bestellingen explodeert? Dan moet je de logistieke flow in je distributiecentrum aanpassen. Zoals Connect+ deed.
9. Wees niet alleen wendbaar, wees ook voorbereid. Sonia Pypaert van The baby’s corner besloot al jaren geleden in een ERP systeem te investeren. Wie in 2020 nog geen webshop had, was hopeloos te laat.
10. Voor een ondernemer is elke crisis een opportuniteit. Als je die kansen grijpt, kan je groeien of op z’n minst de markt kloppen.
11. Het gaat over het bouwen van communities, gemeenschappen. Het gaat over duurzaam zijn. Over waarden ook. En vooral: het gaat erom, authentiek te zijn. Marketinggimmicks volstaan niet, je moet menen wat je doet.
12. Voorraad en logistiek zijn heel belangrijk. Zonder efficiënte logistiek verdien je geen geld. Dat getuigden alle drie de retailers op het podium.
13. Een andere kijk op ‘Act Human’ is ‘me-tail’: personalisering, op een echt persoonlijke manier.
14. Het is een markt van winnaars en verliezers. Er zijn twee manieren om te winnen. De makkelijkste manier is in een groeiende markt actief te zijn. Dat geldt voor consumentenelektronica en IT bijvoorbeeld. En volgend jaar explodeert de babymarkt dank zij de lockdown-babyboom. Maar de échte winnaars, zijn zij die de markt kloppen. Zelfs als je vergelijkbare omzet met 12 procent daalt, pak je marktaandeel in een modemarkt die in vrije val is.
15. Alle sprekers benadrukken het keer op keer: het gaat om de mensen, om het team, om de samenwerking, om partnership, om local heroes… Kortom, om wat Steven Van Belleghem in zijn vorige boek omschreef als “When digital becomes human”. When the going gets tough, the tough get going…
Next up: RetailDetail People Congress
En dan nog dit: voor het eerst streamde RetailDetail een webinar vanuit z’n eigen studio in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Die accommodatie staat ook ter beschikking van andere bedrijven die hun content willen streamen, of die – hopelijk snel – weer fysieke events willen organiseren: de zaal heeft in ‘normale’ omstandigheden een capaciteit van 220 stoelen. Contacteer ons voor meer info.
Het volgende RetailDetail event is het People Congress op 25 februari, met alweer een topaffiche: Koen Tengrootenhuysen van Decathlon, Carla Velghe van HEMA, Toon Bossuyt van colora en Stephan De Brouwer van McDonald’s. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!