Franse supermarktketens Casino Guichard en Auchan Retail overwegen een alliantie om betere prijzen te krijgen bij de grote producenten van verbruiksgoederen. Ze willen zo de concurrentie van internationale spelers op de Franse markt het hoofd bieden.
Inkoopalliantie
Casino Guichard Perrachon SA enAuchan Retail voeren momenteel exclusieve gesprekken met het oog op het sluiten van een inkoopalliantie, zo meldt Bloomberg op zijn website. Met een samenwerking van die aard hopen de twee Franse retailspelers betere prijzen te kunnen bekomen bij nationale en internationale producenten van verbruiksgoederen.
De druk op de Franse supermarktsector neemt almaar toe: vorige maand bevestigde Amazon nog eens zijn ambities om Amazon Fresh ook in Frankrijk op de kaart te zetten, onder meer via een leveringsdeal met Casino. Het partnerschap dat nu op tafel ligt voor Casino en Auchan is “één van de wegen die kunnen leiden naar meer koopkracht,” zo stelt Bloomberg-analyst Charles Allen, en “niet alleen voor Casino en Auchan, maar voor alle traditionele Franse retailspelers.” Zowel Auchan als Casino hebben al laten weten dat ook de huidige aankooppartners in de nieuwe alliantie zullen kunnen stappen.
Voor Casino vervangt het pact een eerdere samenwerking met Intermarché die de keten onlangs beëindigde, al voegt Allen toe dat de nieuwe regeling “een kleiner deel van de Franse markt zal dekken dan de overeenkomst met Intermarché voordien”. Toch verwachten Auchan en Casino dat de nieuwe deal Franse leveranciers in het buitenland ten goede zal komen en zich zal houden aan de concurrentieregels. Auchan is vandaag actief in 17 landen; Casino beheert ketens als Géant, de Casino-supermarkten en de Franse e-commercewebsite C-discount.