Cash Converters plukt de vruchten van de imagoverbetering van tweedehands: de keten zag haar omzet in België met 4% stijgen, mede dankzij twee nieuwe winkels.
Geen aparte ingangen meer
Cash Converters zag de Belgische omzet met 4% opklimmen tot 64 miljoen euro. Er kwamen 5% meer klanten (oftewel 1,4 miljoen) in de 34 winkels van de keten. De keten dankt de groei naar eigen zeggen aan de toegenomen belangstelling voor tweedehands en aan de make-over die de winkels hebben ondergaan. In de afgelopen jaren kregen de verkooppunten een volledig nieuw uitzicht: de grootste verandering is daarbij dat er voor kopers en verkopers geen aparte ingangen meer zijn.
“Op vraag van onze klanten hadden de winkels vroeger twee aparte ingangen. Klanten vroegen toen de nodige discretie wanneer ze tweedehands kochten of verkochten. Vandaag vinden ze het net hip en slim om producten een tweede leven te geven; ze sparen er geld mee uit én werken aan een beter milieu”, legt algemeen directeur Kevin Kaeses.
Doel: 2 tot 3 nieuwe winkels per jaar
Vandaag wil de keten zich dus profileren als moderne tweedehandswinkelketen. Met die wind in de zeilen zet Cash Converters ook in op expansie: de franchiseformule wil jaarlijks twee tot drie nieuwe winkels openen. Op termijn ziet Kaeses ruimte voor 55 tot 60 winkels in België; vandaag zijn er al 34 winkels, waarvan 22 in Wallonië, 7 in Brussel en 5 in Vlaanderen. Vorig jaar kwamen Hoboken en Sint-Amandsberg erbij, begin dit jaar openden nieuwe vestigingen de deuren in Malmedy en Sambreville.
Wereldwijd heeft Cash Converters, dat in 1984 werd opgericht in Australië, meer dan 800 winkels. De tweedehandsketen verkoopt een zeer ruim gamma, maar biedt vooral multimedia aan. Dat klanten de producten binnen het nieuwe winkelconcept kunnen vastnemen en uittesten, noemt het dan ook een voordeel tegenover online concurrentie.