Van productwinkel naar gezellige ruimte
“Het is van wezenlijk belang dat de klant zich op zijn gemak voelt. Daarom werd geopteerd voor houten materialen, veel licht en ruimte, een functionele winkel. Kortom: alles wat kan bijdragen tot een gezellige sfeer”, zegt Frédéric Van Hoecke van ontwerper Retail Office. Hij had de opdracht gekregen om de bestaande ‘productwinkels’ om te toveren tot “gezellige ruimtes waar beleving, advies van specialisten en het aangename gevoel een goede vondst of zaak te hebben gedaan, primeren”.
Topman Kurt Rens van Cash Converters België ziet ook effecten voor zijn medewerkers: “De nieuwe look & feel van de winkels versterkt nog de goede sfeer. Voor onze mensen is het heel belangrijk dat het contact met de klanten kan gebeuren in een omgeving die transparantie en eerlijkheid uitstraalt.”
28 vestigingen in ons land
In 2017 viert Cash Converters, de wereldleider in kwaliteitstweedehands met meer dan 700 winkels wereldwijd, zijn twintigjarige aanwezigheid op Belgische bodem. Om dat op een passende wijze te vieren, krijgen alle 28 winkels in ons land een grondige facelift. “Zo moeten ze nog beter beantwoorden aan de verwachtingen van de actuele en toekomstige klanten”, zegt Rens, die ook heeft uitgeteld dat zijn Belgische klantenaantal het miljoen al overstijgt.
Ook al kent de sector van de tweedehands een groot succes op het internet, toch is de belangstelling voor echte, fysieke winkels groot: “Velen verkiezen een zekere veiligheid en respect van hun privacy. Ze willen dan ook liever met ons onderhandelen, in onze winkels, met ons personeel dat speciaal hiervoor opgeleid is, in plaats van een rechtstreekse onderhandeling te moeten aangaan met een potentiële koper”, besluit Kurt Rens.
In 2014 steeg de omzet van Cash Converters België met 6% tot ruim 50 miljoen euro. Daarmee lag de groei wel wat lager dan de +9,5% die de Belgische tak in 2013 nog liet optekenen.