5.000 euro schadevergoeding
In het Nieuwsblad viel vandaag te lezen dat de Gentse rechtbank van Koophandel Carrefour donderdag heeft veroordeeld tot het betalen van een opzeggingsvergoeding aan een uitbaatster die in december 2007 een Express opende in de Gentse studentenbuurt, maar drie jaar later aan de deur werd gezet omdat de keten verderop een andere Express opende. Carrefour werd veroordeeld tot het betalen van de zes maanden opzeggingstermijn en een morele schadevergoeding van 5.000 euro.
Het zou volgens de krant evenwel geen alleenstaand geval zijn: een uitbaatster uit Knokke vertelt dat Carrefour Express beslag liet leggen op haar woning, wegens een “vermeende achterstallige betaling van 125.000 euro, hoewel de zaak amper enkele maanden open was”. De rechter maakte het beslag ongedaan. Ook loopt er nog een derde proces over een Express-winkel in Beveren (Roeselare), waar de uitbaters zogezegd “verplicht werden hun producten duurder in te kopen dan wat de klant er drie kilometer verder zelf voor moest betalen”.
“Problemen intern bespreken”
Carrefour betreurt de uitspraken en geeft er “de voorkeur aan de problemen intern te bespreken”. “Met een franchisemodel loop je altijd een risico, er is nooit 100% slaagkans. We begeleiden onze zelfstandige uitbaters evenwel zo goed mogelijk. Het is dan ook jammer dat een aantal uitzonderlijke gevallen dergelijke juridische stappen hebben ondernomen,” aldus woordvoerder Vera Vermeeren.
Omdat sommige onderzoeken nog lopende zijn, kan de distributeur niet officieel reageren op de aantijgingen, maar de keten benadrukt wel dat Carrefour Express een “echt succesverhaal” is. Het concept is overigens in volle groei en zoekt nog altijd nieuwe franchisenemers. “Ons objectief blijft om twintig à dertig nieuwe Express-winkels per jaar bij te creëren. Het loopt zeer vlot”, klinkt het in Brussel.