Carrefour plaatst in de komende twee jaar self-checkoutkassa’s in al haar hypermarkten. De beslissing kadert in het besparings- en reorganisatieplan dat de keten vorige week aankondigde.
Meer kassa’s en minder tijd met self-checkout
In een bijzondere ondernemingsraad kondigde Carrefour België aan self-checkoutkassa’s te willen installeren in al haar hypermarkt-vestigingen. Volgens Carrefour appreciëren consumenten zulke kassa’s, omdat ze eenvoudig en snel werken: wachtrijen zouden er korter zijn en klanten spenderen ook minder tijd aan de kassa. Vooral klanten “die een beperkt aantal producten in de Hypermarkten Carrefour willen kopen” zouden sneller hun boodschappen kunnen doen.
Bij self-checkoutkassa’s scannen shoppers hun boodschappen zelf en betalen ze met de kaart, draadloos (via Google Pay en NFC) of eventueel cash. Voor Carrefour is de self-checkoutkassa een nieuwe introductie, maar bij andere retailers wordt het kassasysteem al wel gebruikt.
Dit alles betekent niet dat de klassieke kassa’s allemaal verdwijnen: klanten zouden de keuze tussen beide soorten kassa behouden. Hoeveel klassieke kassa’s er worden geschrapt, maakt de retailer nog niet bekend. De Franse supermarktgroep zegt wel dat er in totaal meer kassa’s komen, omdat er in de plaats van één klassieke kassa heel wat meer self-checkoutkassa’s kunnen staan. Eén medewerker kan ook meerdere kassa’s assisteren, waardoor minder kassamedewerkers nodig zijn.