Van kinderattractie tot wijnsommelier
De robots lopen rond in verschillende afdelingen van de Carrefour-supermarkt en zorgen voor de nodige animatie tussen de rekken. Ze peilen naar de tevredenheid van klanten, trakteren kinderen op spelletjes als Memory en Akinator, staan altijd klaar voor een ‘selfie’ of een dansje en geven desgevraagd info over de klantenkaart. In een latere fase kunnen ze zelfs worden ingezet om recepten voor te stellen en er de ideale wijn bij te suggereren.
Pepper is een robot van het nieuwste type, een zogeheten humanoid, die in staat is gezichten te herkennen en emoties zoals vreugde en verdriet te interpreteren. “Het is de eerste keer dat we Pepper buiten Japan actief inzetten”, zegt Magali Cubier, marketingdirectrice van ontwikkelaar Aldebaran Robotics. “Het voornaamste doel is de klanten entertainen en testen hoe ze reageren wanneer ze in hun winkel een robot ontmoeten.”
Al in dienst bij Nescafé in Japan
In zijn thuisland Japan is Pepper al een graag geziene gast in bankkantoren (Softbank heeft er al een 300-tal in dienst) en sinds december van vorig jaar maakt ook Nestlé er gebruik van in Japanse verkooppunten. Pepper verwelkomt er de klanten, begeleidt ze naar de producteilanden in de winkel en beveelt hun de meest geschikte Dolce Gusto-machine aan op basis van hun eigen voorkeuren. Nestlé Japan ziet ruimte voor een duizendtal robots.