Positieve test in Schoten en Bierges
Gedaan met kiezen aan welke kassa aan te schuiven (met alle bijbehorende frustraties omdat het aan een andere kassa sneller gaat): Carrefour gaat de ‘unieke wachtrij’ introduceren in al zijn Belgische hypermarkten. Daarbij schuiven alle klanten in één rij aan alvorens één na één een vrijgekomen kassa op te zoeken.
Carrefour startte in november vorig jaar een proefproject in de hypermarkten van Schoten en Bierges: “De ervaringen zijn zeer positief”, bevestigt woordvoerder Baptiste van Outryve. Acht op tien klanten vinden dit beter en sneller dan de klassieke kassa. Ook de kassiersters hebben minder stress, omdat er nu maximaal twee mensen aanschuiven aan hun kassa.”
Toch houdt Carrefour alsnog een slag om de arm: de keten gaat overal minstens drie traditionele kassa’s openhouden – voor de klanten die toch liever zelf kiezen waar aan te schuiven – en zal het systeem hypermarkt per hypermarkt evalueren. “Als het systeem ergens niet werkt, wordt het weer afgevoerd”, klinkt het resoluut.
Delhaize voerde eerder al de “slang” in bij haar discountketen Red Market en ook Colruytexperimenteerde vier jaar geleden al eens met de “slangenwachtrij” in haar vestigingen van Zottegem, Waterloo en Rixensart. De Halse discounter voerde die uiteindelijk echter niet in, omdat lang niet alle klanten overtuigd bleken van het nut.