Prijzenoorlog op tv
Begin 2013 pakte Carrefour France uit met tv-spots, waarin de distributeur zijn prijzen vergeleek met die van zijn naaste concurrenten. De campagne was een rechtstreeks antwoord op de website QuiEstLeMoinsCher.com, die even tevoren was gelanceerd door E.Leclerc – met wie Carrefour strijdt om de marktleiderspositie – en volgens dewelke Carrefour systematisch duurder bleek te zijn dan E.Leclerc.
Met zijn tegenoffensief wilde (toen nog kersvers) topman Georges Plassat meteen de puntjes op de i zetten… tot groot ongenoegen van die andere concurrent, Intermarché. Die bleek plots 9,8 tot 12,4% duurder te zijn in de prijsvergelijking van Carrefour, eiste daarop inzage in de methodologie en daagde Carrefour uiteindelijk voor de rechter wegens “denigrerende en bedrieglijke reclame”.
“Wetgeving op vergelijke reclame niet nageleefd”
De Parijse Handelsrechtbank heeft Carrefour nu veroordeeld tot een schadevergoeding van 800.000 euro, omdat de distributeur de consumentenwetgeving en meer bepaald de “regels rond vergelijkende reclame al te lichtzinnig heeft geïnterpreteerd”.
Nochtans hadden andere rechters eerder al beslist dat prijsvergelijkingen – zelfs wanneer die zich beperken tot een klein aantal producten en winkels – wel degelijk door de beugel konden, maar dit keer vond de Parijse handelsrechter blijkbaar dat Carrefour over de schreef was gegaan. Carrefour France kan wel nog beroep aantekenen tegen de beslissing.