De Franse retailgroep Carrefour lanceert een mobiele betaaloplossing die afrekenen in de winkel makkelijker maakt. Carrefour Pay, dat tegen eind 2018 met alle bankkaarten zal werken, is beschikbaar in alle winkels met contactloze NFC-technologie.
Carrefour Pay
Als onderdeel van zijn digitale transformatie introduceert het Franse Carrefour een nieuwe manier om te betalen voor producten die klanten kopen in de 3.000 Carrefourwinkels in Frankrijk en elders. Carrefour Pay werd ontworpen als een gepatenteerde mobiele app, die vandaag enkel beschikbaar is voor Android-gebruikers met PASS MasterCards en C-Zam-kaarten, maar die eind dit jaar compatibel zal zijn met alle bankkaarten.
De app, die zijn naam ontleent aan de in juni 2016 gelanceerde Apple Pay-app, zal ook gebruikt kunnen worden in de Belgische Carrefourwinkels, zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste van Outryve: “Op voorwaarde dat de app gebruikt wordt in een winkel van Carrefour die contactloze NFC-technologie aanvaardt, zullen betalingen via Carrefour Pay met een Franse PASS MasterCard of C-Zam-kaart probleemloos kunnen verlopen.”
Hoe het werkt
Carrefour Pay werd ontworpen met het oog op een zo intuïtief en duidelijk mogelijk gebruik: een Android-telefoon met NFC en de Carrefour&Moi-app (gratis te downloaden in de Google App Store) zijn al wat nodig is om van start te gaan. In de “Betaal met mijn mobiel”-sectie worden gebruikers gevraagd om hun bankkaart voor de mobiele telefoon te houden, zodat deze gelezen kan worden. Met een veiligheidscode via sms wordt de bankkaart dan verbonden met de mobiele app.
Telkens wanneer de klant moet betalen, ontsluit hij gewoon zijn telefoon en plaatst hij die over de betaalterminal. Alle getrouwheidsvoordelen en kortingsbonnen worden automatisch in rekening gebracht door de technologie van de app.
De lancering van een eigen betalingsoplossing markeert de start van het vijfjarenplan van Carrefour, dat pas in januari van dit jaar werd gelanceerd en 2,8 miljard euro opzij zet voor de ontwikkeling van de digitale en omnichannel kanalen van de supermarktketen.