Belgische retailers evolueren naar minder, maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Carrefour blijkt de meest aanwezige retailer van allemaal.
Met kop en schouders
Sinds 2016 hebben de honderd grootste ketens in België gezamenlijk 11,3% minder verkooppunten, terwijl ze wel 12,9% meer vierkante winkelmeters in beslag nemen. De oppervlaktes stijgen dus, terwijl de winkelaantallen dalen. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van Locatus, en ligt in lijn met de algemene trend in België: de afgelopen zeven jaar is het aantal winkels met 5,4% gedaald, maar de winkeloppervlakte licht gestegen (+1%).
Weinig verwonderlijk nemen supermarkten, bouwmarkten en woonwarenhuizen de meeste plaats in. 41% van de top-100 in vloeroppervlakte bestaat uit supermarkten, bouwmarkten nemen een achtste voor hun rekening. De woonwinkels verloren plek in de voorbije jaren door de verschuiving naar online.
Carrefour steekt er qua oppervlakte alvast met kop en schouders bovenuit: met alle formules samen (Market, Hyper en Express) heeft de groep bijna een miljoen vierkante meter (925.858 m²) winkeloppervlakte in België. De Fransen worden gevolgd door Delhaize met 718.000 m². Aldi en Colruyt volgen op enige afstand met 450.000 m². De sterkste groeier van afgelopen jaar? Dat was dan weer Jumbo.
Of nek-aan-nekrace
In de modebranche vallen serieuze verschillen op: terwijl het aantal winkelmeters bij H&M (-6,5%) en C&A (-15%) de afgelopen jaren fors is geslonken, is Zara juist enorm gegroeid (+31%). Toch heeft de Inditex-dochter nog lang niet het volume van H&M of C&A, die zowat drie keer zo groot zijn. ZEB en Bel&Bo lieten eveneens een flinke groei zien ten opzichte van 2016: respectievelijk +60% en +20%.
Uitgedrukt in aantal winkels is het een nek-aan-nekrace tussen Delhaize en Carrefour, die het jaar allebei met rond de 730 winkels eindigden. Aldi volgt op de derde plaats (en een forse achterstand) met 440 vestigingen. Tankstations en supermarkten laten nog steeds een stijgende lijn zien, observeert Locatus. De cijfers bevestigen nogmaals dat het dringen wordt in het Belgische foodlandschap. Bristol, C&A en Exellent Electro sloten daarentegen het grootste aantal winkels.