Carrefour investeert twee miljard Braziliaanse Real, omgerekend ruim 460 miljoen euro, in zijn Braziliaanse tak. Naast nieuwe winkelopeningen onder diverse formules zet de Franse distributeur ook zwaar in op e-commerce.
Digitale versnelling in herstellende economie
De Franse distributiegigant is van plan om een dertigtal nieuwe Market- en Express-winkels te openen in Brazilië, net als minstens twintig hypermarkten onder Atacadão-vlag. ‘Minstens’, want Atacadão-topman Roberto Müssnich sluit een groter aantal niet uit “als er zich opportuniteiten aandienen”.
Daarnaast trekt Carrefour in Brazilië volop de digitale kaart: na de succesvolle test van afhaaldiensten in alle hypermarkten en de lancering van ‘self-checkouts’ in een aantal winkels, wil de groep die diensten nu ook opstarten in zijn Market- en Express-formules. Tegelijk wil het concern de afhaalpunten ook openstellen voor bedrijven die hun producten nu al aanbieden via de Carrefour-marktplaats. Die draait momenteel break-even, zo klinkt het, en zou dit jaar al winstgevend kunnen zijn.
Noël Prioux, topman van Carrefour Brazilië, is alvast optimistisch voor 2019. Hij verwacht heel veel van het kersvers opgerichte ‘Carrefour eBusiness Brasil’-platform, dat voortaan alle e-commerce initiatieven ontwikkelt, aanstuurt en overkoepelt. Prioux ziet ook de Braziliaanse economie langzaam maar zeker herstellen: hij voorspelt voor dit jaar het einde van de deflatie van de voedselprijzen en een daling van de werkloosheid, waardoor de huishoudelijke consumptie zou moeten stijgen.