LAT-relatie
De inkoopdeal tussen Carrefour en Cora/Match werd gisteren geofficialiseerd. Vanaf 1 januari gaan beide distributeurs samen nationale en internationale markten inkopen, zowel food als non food. Distributeursmerken, producten van kmo’s en verse landbouwproducten vallen niet onder de deal.
“Het akkoord vormt een engagement voor duurzame relaties met de leveranciers en zal de concurrentiekracht van de enseignes ondersteunen ten voordele van de consument. Carrefour en Cora/Supermarchés Match behouden elk hun eigen commerciële politiek, elke keten bepaalt volledig zelfstandig zijn prijzen en zijn promostrategie”, klinkt het nog.
Concurrentie achterna
Met 10.600 winkels in 30 landen is Carrefour de op één na grootste distributeur ter wereld en Europa’s nummer één, goed voor een omzet van 100,2 miljard euro in 2013. In zijn thuisland kampt de marktleider echter met zware concurrentie en druk op de marges door de onophoudelijke prijzenoorlog.
In september bundelden Auchan en Système U, de nummers 5 en 6 in Frankrijk, al hun inkoopkrachten. Nog geen maand later was het de beurt aan Intermarché en Casino, die samen meteen groter werden dan Carrefour (en E.Leclerc, het nummer 2).
Cora baat in het noorden en het oosten van Frankrijk 59 hypermarkten uit, goed voor een omzet van 5 miljard euro. Supermarchés Match realiseert bij onze zuiderburen 1,2 miljard euro met 140 supermarkten. Beide enseignes zijn, net als Carrefour, ook in ons land actief. Of de deal hier ook een verlengstuk krijgt, is nog niet duidelijk.