Winkelketens betalen veel meer belastingen dan internetplatformen en dat is onhoudbaar, zegt Carrefour-topman Alexandre Bompard. Hij toont zich voorstander van een taks die een eind maakt aan dat fiscaal onevenwicht.
“Gelijke omzet, gelijke belasting”
In een interview met Le Journal du Dimanche verwelkomt de topman het feit dat een ‘GAFA-taks’ nu echt op de agenda staat. “Dat is een noodzaak om een einde te maken aan het fiscale onevenwicht tussen merken zoals de onze en Amerikaanse of Chinese universele platforms”, vindt hij. “We betalen 83 verschillende belastingen. Met een vergelijkbare omzet creëren we vier keer zoveel banen. Intussen dumpen zij hun producten op de markt zonder zelfs btw te betalen, en nauwelijks belastingen. Dat is onhoudbaar. Ik vraag geen gunst, maar wel een eenvoudig principe: gelijke omzet, gelijke belasting.”
Eerder deze maand had Frans economieminister Bruno Le Maire een wetsontwerp ingediend dat een omzetbelasting van 3% wil invoeren voor grote internetbedrijven, omdat de Europese Unie te lang talmt hieromtrent. Zijn voorstel viseert internetgiganten als Amazon, Facebook en Google. Opmerkelijk: Carrefour heeft een ambitieus partnership opgezet met Google, maar dat belet de topman dus niet om een scherp standpunt in te nemen. Hij wijst er ook op dat Amazon en Alibaba zich nu meer op voeding richten en dat daardoor de concurrentieverhoudingen ingrijpend zullen veranderen. De retailer investeert 2,8 miljard euro in digitaliseringsprojecten.
“Onze bestaansreden is de voedseltransitie”
In hetzelfde interview benadrukt Bompard dat het hypermarktconcept van ‘alles onder één dak’ niet dood is, maar dan niet met hetzelfde ‘dak’ of hetzelfde ‘alles’, zegt hij: “Het fysieke dak boven de winkel moet worden verkleind, zodat onze klanten sneller kunnen winkelen. Maar terwijl het oppervlak van de winkel krimpt, moet het winkelbereik groeien om nieuwe klanten te veroveren via allerlei digitale diensten: drive, bezorgen, click & collect… En ‘alles’ betekent ‘niet te veel’. Onze assortimenten moeten worden vereenvoudigd en bepaalde categorieën moeten worden stopgezet. Ook moet dat ‘alles’ meer gemengd zijn: met ruimte voor een restaurant, voedseltransitie en diensten.”
Vooral die voedseltransitie ligt de topman na aan het hart. “Wij zijn de enigen die deze missie hebben opgenomen in het hart van ons model. Gezond kwaliteitsvoedsel mag geen privilege zijn voor welgestelde klanten in de grote steden. We zullen het biologische aanbod in al onze winkels uitbreiden met duizend Carrefour Bio-producten, en al onze babyproducten zullen tegen het einde van het jaar biologisch zijn. In 2022 moet Carrefour 5 miljard euro omzet realiseren in bio.”
Op de vraag of een retailer vandaag activistisch moet zijn, antwoordt Bompard: “De grote bedrijven van morgen zijn degenen van wie de ambitie verder gaat dan hun activiteit. Onze bestaansreden is de voedseltransitie voor iedereen. Met onze wereldwijde aanwezigheid, het aantal klanten dat we bereiken en de boeren waarmee we werken, zijn wij de enigen die op grote schaal het voedingsmodel kunnen transformeren.” Carrefour investeert elk jaar 1 miljard euro in de Franse landbouw en kondigde zopas een investering aan van 50 miljoen euro extra, opdat 95% van het aanbod groenten en fruit in de winkels van Franse oorsprong zou zijn.