“4 à 5% meer klanten” in hypermarkten
Dik vijf jaar geleden gaf geen kat nog een cent voor Carrefour in ons land: er waren zelfs hardnekkige geruchten dat de keten ons land zou verlaten. Vandaag heeft niet alleen Carrefour België zijn draai weer gevonden, ook de hypermarkten – destijds toch dé achilleshiel van de Franse distributeur – hebben zichzelf met succes heruitgevonden.
“In drie jaar tijd is het aantal klanten met 4 à 5% gestegen”, zegt exploitatiedirecteur hypermarkten Arnaud de Lauzières in Het Laatste Nieuws, “en ook de omzet neemt weer toe.” Wat een heel verschil met vijf jaar geleden, toen de groep acht verlieslatende hypermarkten sloot en er drie ombouwde tot supermarkt.
Carrefour gaf zijn 45 resterende hypermarkten in ons land de voorbije jaren dan ook een grondige facelift, met een duidelijker compartimentering en zelfs aparte shop-in-shops (foto). Die operatie startte in maart 2011 met de verbouwing van de hypermarkt in Bergen en werd eind september afgerond met die van Malmédy: goed voor zo’n 150 miljoen euro aan investeringen. “Die zitten nu allemaal op het goede spoor”, maakt Arnaud de Lauzières zich sterk.
“Nu worden we zelfs gekopieerd”
Carrefour België durft dan ook weer – voorzichtig – toekomstplannen te maken: “We werken opnieuw aan onze expansie. In regio’s waar we niet (meer) aanwezig zijn, praten we opnieuw met politici en bouwpromotoren om te zien wat mogelijk is”, verrast de exploitatiedirecteur.
Al geeft hij meteen toe dat het een werk van lange adem is: “We spreken dan makkelijk over een tiental jaar. Het gaat ten slotte om grote vestigingen. Wij zien alvast ruimte voor 4 à 6 winkels, bijvoorbeeld in Oostende of Kortrijk.” Waarmee meteen dat andere gerucht, namelijk dat Ahold op de Belgische winkels van Carrefour zou azen, wordt tegengesproken.
“Af is ons werk niet, maar de eerste horde is wel genomen”, besluit Arnaud De Lauzières. “We hebben de achterstand met de concurrentie ingelopen. Hopelijk kunnen we nu wat voorsprong nemen. Vroeger was Carrefour de slechte leerling, nu worden we gekopieerd. Kijk maar naar onze sushibar. We worden meer bekeken dan vroeger, maar dat zet er ons net toe aan om nog beter te doen. Al interesseert het ons niet om eerste of tweede op de markt te zijn. Als de klanten en werknemers maar tevreden zijn.”