Hoe zet je ‘influencers’ in bij e-commerce? Over die vraag buigt Carole Lamarque, mede-stichter van Duval Union, zich op de RetailDetail Day op 22 september.
Sleutelelement bij innovatie
Lamarque werkt al meer dan twintig jaar als marketeer en is gespecialiseerd in innovatie en lanceringen: daarbij kwam ze vaak het belang van influencers tegen. “Influencers zijn een favoriet thema van mij geworden, omdat ik in de praktijk merkte dat het een van de succesformules is, zeker bij innovaties of campagnes. Het is een sleutelelement bij nieuwe campagnes, en als je er echt op inzet als bedrijf wordt het een extra kanaal voor je marketing.”
Ze is zelfs zo overtuigd dat ze binnenkort een boek uitbrengt over influencers bij Lannoo Campus, waarin ze onder meer vertelt hoe je influencers kan herkennen, vinden, aanspreken en segmenteren. Maar eerst licht ze op de RetailDetail Day op 22 september in Mechelen al een tipje van de sluier.
Mensen zoals jij en ik
Door de druk op de klassieke media worden influencers steeds belangrijker. Het belang van sociale media neemt toe, en laat dat net het speelterrein van influencers zijn.
Nochtans zegt het cliché dat wie vandaag ‘in’ is, morgen al ‘out’ kan zijn. Niet zo voor influencers, meent Lamarque: “Het zijn mensen zoals jij en ik, vergeet dat niet. De sociale media waarop de mensen actief zijn, zijn misschien soms vluchtig, maar de influencers zelf zijn vrij stabiel. Ze zijn alleen maar geraakt waar ze zijn door hard te werken en door te zetten.”
De lucifer in het vuur
Influencers roepen vaak de associatie op met modebloggers en Instagrammers, die betaald worden om iets te zeggen over een merk. Maar gaat het om veel meer dan alleen dat, beklemtoont Lamarque. “In de sectoren fashion en cosmetica wordt al jaar en dag met influencers gewerkt en worden er ook al echte budgetten voor uitgetrokken, maar het hoeft zeker niet per se zo.”
“Influencermarketing is als een lucifer in een brandende open haard. Je krijgt de open haard niet aan zonder, tenzij je er grove middelen tegenaan kunt gooien. Maar eenmaal het brandt, zie je het niet meer”, vergelijkt Lamarque, waarmee ze bedoelt dat influencermarketing weinig zichtbaar is. Alle innovatiefste bedrijven zijn er vandaag nochtans al mee bezig: niet alleen de grote internationale merken, ook lokalen en kleinere bedrijven maken al succesvol gebruik van influencers, zoals Lamarque uit ervaring weet.
Alles wat het goed doet op sociale media
Het blijft het ook lang niet beperkt tot de modewereld: food, FMCG, energie en telecom, allemaal hebben ze baat bij influencermarketing. Ook alles wat dicht aanleunt bij technologie loopt erg vlot. “Alles wat het goed doet op sociale media, komt in aanmerking.” Toch kan het in België in veel sectoren nog veel beter, meent Lamarque: de kracht van influencers wordt nog zwaar onderschat.
“Zeker bij de lancering van een nieuw product is het interessant om van onderuit te marketen. Productlanceringen vergen een specifieke aanpak, omdat er vaak nog een stuk educatie van de consument bij komt kijken. Je moet uitleg geven rond het product. Dat kan via influencers, terwijl dat via een reclamespotje al veel moeilijker wordt.” Als kanaal wint Twitter nog altijd, behalve voor mode en voor het culinaire segment: daar zijn foto’s belangrijk, dus scoren media als Instagram beter.
Een-op-eenmarketing
Waar je die influencers dan vindt? “Overal – waar vind je mensen?”, lacht Lamarque. “We moeten eerst en vooral inzien dat het gaat om mensen. Gewone mensen, die op café gaan, die babbelen met vrienden… Beïnvloeding gebeurt zelfs voornamelijk van persoon tot persoon.” Marketeers kunnen niettemin helpen om influencers te definiëren en te herkennen, terwijl het dankzij sociale media veel gemakkelijker is geworden om ze te vinden. Er zijn echter veel soorten influencers, dus zoals bij alle marketing moet je segmenteren.
Lamarque: “Om een influencer te benaderen moet je nadenken over wat hem of haar interesseert, wat de persoon het meest aanspreekt. Net zoals bij andere doelgroepen, maar dan een op een.”
Ideaal voor e-commerce
Vooral voor onlinespelers is influencer marketing volgens Lamarque de aangewezen methode bij uitstek. Ook omnichannelspelers, die hun webshop meer in de verf willen zetten, kunnen het best bij influencers terecht. Ze zitten immers al op hetzelfde platform, legt Lamarque uit: “Influencers zijn al online, dus de stap naar het online platform van de retailer of het merk is heel snel gezet. Je hebt het voordeel van nabijheid en de drempel is laag.” Op haar presentatie op de RetailDetail Day zal Lamarque zich daarom specifiek concentreren op de effecten voor e-commerce.
Wil je er zelf ook bij zijn op de RetailDetail Day in Utopolis Mechelen op 22 september? Schrijf je dan nog snel in via retaildetail.be/events!