Cardoen start met de online verkoop van wagens. De autosupermarkt levert het voertuig thuis bij de klant af. Die krijgt, net zoals bij andere online bestellingen, een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Vraag van klanten
Cardoen start met de online verkoop omdat de bereidheid van klanten om op het internet een wagen te kopen, toeneemt. Zo blijkt uit een recente studie van Carnext.com, een online platform voor de betere tweedhandswagen, dat bijna een derde van de consumenten nu meer geneigd is om online een auto aan te schaffen in vergelijking met vóór de pandemie.
Ook bij Cardoen is die tendens duidelijk en gaan steeds meer klanten online op zoek naar een nieuwe wagen. Zo daalde de voorbije maanden het aantal bezoekers in de toonzaal weliswaar met 5%, maar tegelijkertijd steeg het aantal websitebezoekers fors (+20%). “Maar liefst een derde van de aankopen sinds maart vertrekt vanuit een reservatie op onze website”, zegt co-CEO Wim Bruggeman.
Videogesprek
Cardoen start daarom dus met de volledig digitale verkoop van wagens. Toonzaalbezoeken of een proefrit zijn door de lockdown uiteraard niet mogelijk, maar de retailer voorziet een ruim aanbod aan foto’s en video’s van de voertuigen. Nadien kunnen klanten nog meer details krijgen tijdens een videogesprek met een verkoper.
De nieuwe service houdt ook in dat klanten een retourrecht hebben van 14 dagen. “Het retourrecht dat ondertussen zo normaal is voor producten als broeken of jassen, werd nog niet eerder voor wagens gedaan. Cardoen goes all the way! Ben je niet tevreden met de auto die je online kocht, dan krijg je gewoon je geld terug. Natuurlijk hopen we dat consumenten hun wagen omruilen voor een ander exemplaar bij Cardoen, maar daar ben je niet toe verplicht.”