Alleen innovatie kan ons nog redden en behalve strategie is ook timing cruciaal. De ‘Captains of Retail’, de crème de la crème van de Belgische retailleiders, verzamelden zich woensdag in de Antwerpse Stadsfeestzaal voor een openhartige en diepgaande avond.
Waarom de productiviteit omhoog moet
Het slechte nieuws om te beginnen: de inflatie gaat niet meer weg. Koen De Leus, hoofdeconoom bij BNP Paribas Fortis, verwacht dat de inflatie de komende jaren blijvend zal toenemen. Dromen van goedkoop lenen of lagere kosten zit er dus niet meer in.
Toch is er ook goed nieuws: we staan op het kantelpunt van exponentiële innovatie, niet het minst met dank aan artificiële intelligentie. Schaarste bestaat niet in de digitale wereld, dus daar zit de groei. Gelukkig maar, want de productiviteit moet dringend omhoog om de inflatie in toom te houden.
In zijn boek De Nieuwe Wereldeconomie ontleedt De Leus de vijf trends die ons sociaal-economische wereldbeeld aan het hertekenen zijn. Niet in de toekomst, niet morgen, maar vandaag. Zo ruimt de geglobaliseerde samenleving plaats voor ‘multiglobalisatie’: de limieten van het off-shoren naar China zijn bereikt, nieuwe partnerlanden staan op en het loont om weer dichterbij huis te produceren.
Alles zit in de uitvoering
Eigenlijk is het gelukkig allemaal zo moeilijk niet. Toch niet als je een ervaren retailrot als Annick Van Overstraeten bent, met decennia aan ervaring in de mode en de foodservice. Uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer: eerst een zeer nauwgezette kostenbeheersing, dan een gegronde strategie uitrollen en daarna is het tijd om weer te groeien.
Maar zoals dat gaat in retail, zit het ‘m in de details. En in de timing. Eerlijk, openhartig en onverbloemd deelde de topvrouw van Le Pain Quotidien hoe de Brusselse bakkerij- en lunchketen na erg woelige jaren klaar is om alles van Uruguay tot Oezbekistan te veroveren.
Nood aan netwerk
Heb je de Captains of Retail gemist, maar ook zin in inspiratie en netwerken op topniveau? RetailDetail organiseert op donderdag 21 november de RetailDetail Night, hét jaarlijkse eindejaarsfeest van de retailsector in de Benelux voor ruim 600 retailprofessionals.
Op het hoofdpodium presenteren niemand minder dan Pieter Zwart, CEO Coolblue, en Dirk Van den Berghe, ex-Walmart Group. Geniet ondertussen van een ‘seated dinner’ aan tafels per tien personen in het exclusieve kader van de Handelsbeurs.