De Franse distributeur van kantoor- en schoolartikelen Bureau Vallée koopt zijn Belgische sectorgenoot Buro Market. De overname is een nieuwe stap in de internationale expansie van het Franse bedrijf.
Dubbel zoveel dekking
De zes winkels van Buro Market komen voor een niet nader genoemd bedrag in handen van de Franse sectorgenoot. Bureau Vallée was voorheen al in Franstalig België actief met vijf eigen winkels en een vestiging onder de naam Papel’Art in Bergen (Mons). In één klap verdubbelen de Fransen dus hun dekking in België. In vijf winkels van het netwerk zullen de twee banners overigens naast elkaar bestaan: hoewel overkoepelend de naam Bureau Vallée zal worden gebruikt, kunnen klanten voor de inrichting van professionele ruimtes nog altijd terecht bij een afdeling onder de vlag Buro Market.
De Belgische kantoormeubel- en inrichtingsspecialist is vooral actief op de B2B-markt, als leverancier aan bedrijven zoals copycenters en drukkerijen, en net die focus is voor Bureau Vallée een interessante aanvulling. “We zullen de expertise van Buro Market op het gebied van kantoorinrichting ook kunnen inzetten in ons netwerk van 330 winkels in Frankrijk en in het buitenland”, laat CEO Bruno Peyroles optekenen door LSA.
Eerste vernieuwde vestiging in Brussel
De eerste winkel die wordt aangepast aan het concept van Bureau Vallée opent in april in Brussel met een assortiment van 5000 beschikbare referenties en diverse diensten, zoals de terugkoop van lege inktpatronen en de verkoop van tweedehands producten.
Buro Market werd opgericht in 1980 en heeft zes verkooppunten die voornamelijk als showrooms fungeren. Het bedrijf heeft een jaaromzet van ongeveer 6,5 miljoen euro. Bureau Vallée telt op zijn beurt 330 winkels, waarvan 270 in Frankrijk. Sinds enkele jaren ontwikkelt de formule zich internationaal, met activiteiten in onder andere Italië, Kameroen, Malta, Spanje en Tunesië. Op termijn wil Bureau Vallée in Europa een omzet van minstens 450 miljoen euro bereiken.