In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, leidt een geconsolideerde pakketbezorging in grootstedelijk gebied niet tot een spectaculaire daling van de verkeersoverlast. Dat blijkt weliswaar uit een studie in opdracht van grote logistieke bedrijven.
Geringe consolidatiewinst
Een studie die werd uitgevoerd in opdracht van het Bundesverband Paket und Expresslogistik (BIEK), dat grote logistieke bedrijven als UPS, DPD en GLS groepeert, onderzocht voor het eerst een regioconsolidatie van twee logistieke bedrijven uit Nürnberg en München op basis van echte verzendgegevens. De belangrijkste conclusie luidt dat de bundeling van pakketten de moeite niet waard is.
In de eerste plaats daalt het aantal bezorgvoertuigen hooguit met 10%: in de aflevergebieden zal het positieve effect daarvan nauwelijks merkbaar zijn, zo stelt het rapport. De geringe winst die geboekt wordt gaat bovendien verloren door het toenemende verkeer tussen verschillende depots: dat zorgt voor bijkomende transportkosten en leidt tot vertragingen bij de bezorging van de pakketten.
De onderzoekers denken dan ook aan andere oplossingen om het probleem aan te pakken: real-time interactie met de ontvangers, route-optimalisatie, meer laad- en losplaatsen waaronder pakjesstations en winkels, aangepaste verpakkingen (minder lucht) en de levering via bakfietsen moeten de verkeersoverlast terugdringen.