De coronacrisis heeft een versnelling in e-commerce veroorzaakt, maar die versnelling was vorig jaar al in gang gezet. In 2019 groeide de onlineverkoop in Europa met 14,2%, dit jaar wordt een toename van ‘minstens’ 12,7% verwacht.
Corona-effect snijdt langs twee kanten
De Europese e-commerceverkoop is in 2019 met 14,2% gegroeid, goed voor 636 miljard euro meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een studie van Ecommerce Europe and EuroCommerce. Voor het huidige jaar rekenen ze op een groei van minimum zo’n 12,7% en een jaaromzet van 717 miljard euro.
De coronapandemie zal dat cijfer wellicht nog verhogen, maar de volle impact zal volgens de studie pas volgend jaar duidelijk worden. Er is immers het tegenstrijdige effect van een dalend consumentenvertouwen enerzijds en een sterkere online penetratie anderzijds. “De retailagenda zal gedomineerd worden door Covid-19 en duurzaamheid dit jaar”, menen de onderzoekers in ieder geval.
Twee derde Europeanen shopt online
In 2019 shopte alvast 67% van de Europeanen online, goed voor een groei van zo’n 6,5% nieuwe gebruikers. In West-Europa kan 83% van de bevolking zich tot de e-shoppers rekenen, en hun aantal groeit jaarlijks met 5%. De Britten shoppen evenwel met voorsprong het meest online: de eilandbewoners zijn er met 200 miljard euro goed voor bijna de helft van alle e-commerceomzet.
Niettemin groeit e-commerce in Nederland en in het VK ongeveer even snel: bijna 15% vorig jaar. De Nederlanders kopen weliswaar van alle Europeanen het vaakst in eigen land (95%). In België zijn slechts 13 van de 100 grootste onlineverkopers in het land zelf gevestigd. Toch was België vorig jaar de vierde sterkste online groeier (+7%), zij het met een fikse achterstand ten opzichte van de top drie. In Roemenië en Bulgarije groeide B2C e-commerce vorig jaar het meest (allebei 30%), gevolgd door Spanje met 29%.