Ongezien: voor het eerst is de retailomzet in het Verenigd Koninkrijk gedaald. In 2019 bedroeg die daling 0,1%, terwijl de winkelstraten liefst 5% minder bezoekers kregen. Ook in de Benelux loopt het aantal winkelbezoekers terug: dreigt ook hier een retaildrama?
Black Friday groter dan Kerstmis
De Britse retail heeft er het slechtste jaar ooit op zitten: voor het eerst sinds de metingen steeg de totale sectoromzet niet, maar was er zelfs sprake van een daling: de totale verkopen kwamen 0,1% lager uit dan in 2018. In dat jaar was er nog een omzettoename van 1,2%.
Slechte eindejaarsverkopen waren de grootste boosdoener: zelfs in november en december, normaal een forse groeiperiode, was de omzet 0,9% minder dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis daalde de omzet zelfs met 1,2%. De typische kerstinkopen konden dus geen heil brengen, zelfs niet in de voedingsretail, die een vlakke lijn vertoonde in het laatste kwartaal.
Wel opvallend is dat Black Friday dit jaar de grootste retailfeestdag is geworden, zowel in het Verenigd Koninkrijk als daarbuiten. Op Black Friday, in 2019 op 29 november, kregen Britse winkels 5,6% meer bezoekers over de vloer, terwijl over heel december de bezoekersaantallen liefst 7,2% lager waren dan een jaar eerder. Ook in Nederland lokte de bewuste koopjesvrijdag de meeste bezoekers naar de winkelstraten, meer nog dan Koningsdag en de zaterdag voor kerst, aldus Bureau RMC.
Minder shoppers, ook in Benelux
Over het hele jaar kwamen in het Verenigd Koninkrijk 5% minder mensen over de winkelvloer. De Benelux houdt gelukkig wat beter stand, al is de trend er evenzeer negatief: in Nederland waren in 2019 1,7% minder passanten in de winkelstraten te vinden – de tweede daling op rij – en in de Belgische winkelcentra tekende BLSC 0,88% minder bezoekers op.
De onzekerheid rond de brexit, grootschalige herstructureringen en nieuwe faillissementen zouden de Britse retail meer parten spelen dan het Europese vasteland. Toch blijven er veel gedeelde uitdagingen: e-commerce zorgt overal voor een neerwaartse trend in de bezoekersaantallen, terwijl de druk op de omzet en de prijzen internationaal doorheen de sector worden gevoeld. Wel merkt Bureau RMC op dat wie zich de moeite getroost om naar de winkel te gaan, er gemiddeld meer besteedt. Er blijft dus nog hoop in duistere retailtijden…