Vanaf volgende week maandag rekent Bpost zijn contractuele klanten 25 eurocent extra aan voor de verzending van pakjes. De toeslag moet de bijkomende kosten door de coronacrisis helpen dragen. Zelfstandigenorganisatie Unizo is not amused en spreekt van een “bijzonder cynisch paascadeau”.
Tijdelijke toeslag
De nieuwe regeling geldt enkel voor professionele klanten die meer dan 500 pakjes per jaar rechtstreeks naar de sorteercentra van het postbedrijf sturen, vertelt woordvoerster Barbara Van Speybroeck in Het Laatste Nieuws. Door de verplichte sluiting van de meeste winkels, worden er momenteel heel wat pakjes verstuurd. Feestdagendrukte is het nog niet, maar “we zitten wel in de buurt van 400.000 pakjes per dag”, zegt Van Speybroeck.
Het is de bedoeling dat de coronatoeslag weer wegvalt, als de toestand normaliseert. “Het lijkt me logisch dat dat zal gebeuren wanneer de overheid de coronamaatregelen versoepelt. Ondertussen weigeren we geen enkel pakje. De coronatoeslag dekt maar een fractie van de extra kosten die we nu onaangekondigd incasseren.”
Unizo heeft al scherp gereageerd op de toeslag, aangezien e-commerce momenteel voor vele handelaars de enige manier is om wat inkomsten te genereren. De organisatie vraagt dan ook de intrekking van de tariefverhoging. “Deze verhoging druist regelrecht in tegen het ondersteuningsbeleid dat we nodig hebben om e-commerce meer ingang te doen vinden bij onze lokale ondernemers”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van de zelfstandigenorganisatie.